Biomar har solgt 350.000 tonn fôr med algebasert ingrediens

Siden 2016 har Biomar og Corbion solgt over 350.000 tonn fiskefôr med ingrediensen AlgaPrime DHA.

CORBION

• … er et globalt konsern innen biokjemi og matvareingredienser. Det er børsnotert på Euronext Amsterdam
  • … er global markedsleder innen melkesyre og melkesyrederivater, og et ledende selskap innen emulgeringsmidler, funksjonelle enzymblandinger, mineraler, vitaminer og algeingredienser
  • … jobber med markeder som næringsmidler, hjem og personlig pleie, dyreernæring, legemidler, medisinsk apparatur og bioplast
  • … hadde i 2017 en årsomsetning på 891,7 millioner euro og sysselsatte 1.800 årsverk
  • Du finner mer om CorbionWikipedia

Nyheten ble sluppet på konferansen North Atlantic Seafood Forum som denne uka går av stabelen i Bergen.

I over to år har den algebaserte ingrediensen AlgaPrime DHA blitt brukt i fiskefôret til Biomar i Norge.

– Dette har gjort det mulig for oppdretterne å øke omega-3-innholdet og samtidig redusere FIFO-forholdet (fisk inn – fisk ut) for oppdrettslaks, heter det i en pressemelding fra Biomar.

I dag er laks som inneholder fôringrediensen tilgjengelig i USA, Storbritannia og EU-landene.

– Det gjør at forbrukerne kan kjøpe oppdrettslaks som er mer bærekraftig og næringsrik, sier Marc den Hartog, viseadministrerende direktør for innovasjonsplattformer i Corbion.

I pressemeldingen heter det videre:

«AlgaPrime DHA er utviklet for å redusere avhengigheten av havfiske og for å øke sjømatens næringsverdi. Den er en naturlig og algebasert ingrediens som inneholder omtrent tre ganger så mye DHA som fiskeolje, og produseres på en bærekraftig måte gjennom fermenteringsbasert dyrking med ikke-genmanipulert rørsukker som råmateriale. Dette muliggjør inntak av høye nivåer uten bekymring for akkumulering av PCB og dioksiner, som kan være et problem for visse typer fisk og fiskeolje.»

Biomar har registrert økt internasjonal etterspørsel etter fôr med alternative ingredienser.

– Årsaken er næringsverdi og hensynet til bærekraft, ifølge Vidar Gundersen, som er bærekraftsansvarlig i Biomar.

Siden 2016 har Corbion produsert AlgaPrime DHA i industriell skala for å dekke oppdrettsnæringens behov.

– I motsetning til andre ressurser, som for eksempel fiskeolje der tilbud og pris kan variere, er AlgaPrime en pålitelig og konsistent kilde til omega-3-fettsyrer, reklameres det med i meldingen.

BIOMAR GROUP

• … produserer fiskefôr
  • … har 14 fôrfabrikker i Norge (to på Myre og Karmøy), Chile, Danmark, Skottland, Spania, Frankrike, Hellas, Tyrkia, Kina, Costa Rica og Ecuador
  • … produserer fôr til hver femte oppdrettsfisk i Europa, Sør- og Mellom-Amerika
  • … leverer totalt rundt 1,2 milliarder tonn fôr til ca. 80 land og til over 45 forskjellige fiskearter. laks og ørret dominerer med rundt 85 prosent av volumet
  • … omsatte i 2017 for rundt 1,4 milliarder kroner

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.