Senterpartiet mener Høyre må avvise regjeringens ønske om å innføre ekstraskatt på oppdrettsnæringen

Finansminister Siv Jensen utreder nå et forslag om en statlig ekstraskatt på lakseoppdrett, og Senterpartiet mener Høyres landsmøtet til helgen må avvise forslaget.

I en pressemelding skriver Senterpartiet at de er klare motstandere av en slik skatt, og mener regjeringen ønsker en slik statlig ekstraskatt for å finansiere generelle skattelettelser.

– Det er typisk av denne regjeringen å finne en distriktsnæring med god inntjening for å innføre en ny statlig ekstraskatt. Oppdrettsnæringen består av over 100 selskaper langs hele kysten. Det er ingen grunn til å innføre en særskatt som skal gå rett i statskassen. Det var bra at Venstre sa nei på sitt landsmøte. Nå vil vi utfordre Høyres landsmøte til å gjøre det samme, sier leder i næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp) i pressemeldingen.

Senterpartiet frykter at en statlig ekstraskatt for oppdrettsnæringen vil svekke både næringen og verdiskapingen i Norge. De mener det er viktig at en større del av verdiene som skapes blir igjen langs kysten.

– Selv om Høyre vanligvis er opptatt av sentralisering, må de kunne akseptere at det finnes folk utenfor Oslo, Asker og Bærum som også tjener gode penger – uten at de skal belastes med en statlig særskatt. En slik skatt vil i dag også stoppe pengestrømmen som går til kystkommunene gjennom det såkalte havbruksfondet, sier Pollestad i pressemeldingen.

– Det er litt spesielt at Senterpartiet kommer med denne pressemeldingen fordi de ikke er imot ekstraskatt selv, men har foreslått en arealavgift. Den er uavhengig av inntjening. Jeg vil sende utfordringen tilbake til Senterpartiet om å si nei til ytterligere skatter på næringslivet, inkludert arealavgift for havbruksnæringen, sier stortingsrepresentant og Høyres fiskeripolitiske talsperson Tom– Christer Nilsen til IntraFish.

Han tror uansett at grunnrenteskatt og skatteutredningen av havbruksnæringen som er i gang, blir en stor sak på landsmøtet til helgen, der et flertall i innstillingen foreslår å si nei til ekstraskatt på havbruksnæringen.

– Det er nok delte meninger om dette i Høyre, og det er en av de sentrale uenighetene som ligger i partiet. Jeg vil ikke spå utfallet i dag, det kommer an på debatten i helgen. For min del håper jeg på et nei, sier Nilsen.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.