Pressemeldinger

Se alle artikler

Wenberg og Edelfarm lanserer eget merkevarenavn i USA

Denne uka lanseres laks fra Skjerstadfjorden under nytt merkenavn i USA. Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm lanserer nå merkenavnet Nordic Blu.

Det skjer på egen stand under Boston Seafood Show, en av verdens største sjømatmesser, der Geir og Ørjan Wenberg står sammen med kollega Roger Øksheim fra familiebedriftene Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm.

– Det er vel litt unikt at et familieselskap fra Nord-Norge oppretter en egen merkevare i USA, så dette er vi veldig stolt over, sier Geir Wenberg i en pressemelding.

En distribusjonsavtale er allerede på plass, og i januar ble den første leveransen med Nordic Blu laks sendt til USA. Om to til tre år er det snakk om noen tusen tonn til et marked som betaler godt. Først og fremst på grunn av miljøbevisste kunder.

– Vi samarbeider med Clean Fish om distribusjon i Amerika. Foreløpig er det hoteller og restauranter som er de fremste kundene våre, sier Wenberg.

På messen er målet å gjøre merkevaren Nordic Blu kjent, og forsøke å få fotfeste i markedet. Det er enda mye jobb som må gjøres før de store mengdene kan distribueres.

– Foreløpig er det snakk om helfisk og filét. På sikt er det en ambisjon å eksportere videreforedlet fisk, som for eksempel røkt laks. Den nye filetfabrikken Salten Salmon i Bodø vil spille en sentral rolle i Nordic Blu sin utvikling i det amerikanske markedet, forteller Wenberg.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.