Overleverte ny arbeidsbåt til NRS

Risnes Marine Craft leverte denne uka «Camilla» til NRS Farming på Espevær.

– Dette er den niende båten av typen Kalven og det er lokale oppdrettere på Vestlandet som er kundegruppa, skriver Risnes Marine Craft i en pressemelding.

Båten med katamaranskrog, type Kalven 8, har målene 7,99 x 5,7 meter og er bygget i aluminium. Den er utrustet med 2 x 200 hk Iveco motorer fra Frydenbø og har toppfart på 14 knop, baugpropell fra Sleipner, en Palfinger kran fra Bergen Hydraulic, dekksvinsj og nokkevinsj fra Tenfjord Industrier. Det monteres Raymarine navigasjonsutstyr og autopilot.

– Det er gledelig at oppdrettere på Vestlandet satser på båter bygget her i Rosendal. Dette skaper gode verftsarbeidsplasser og vil gi et servicetilbud for oppdrettsbransjen. sier daglig leder Ronald Refvik Hellenes i Risnes Marine Craft i pressemeldingen.

Risnes Marine Craft har for tiden 3 båter på beddingen på verftet i Rosendal som skal leveres fremover mot sommeren. Det er levert rundt 160 Risnes-arbeidsbåter til ulike oppdrettsselskaper gjennom 30 år. Både norske og skotske så vel som kunder fra Shetland har kjøpt båtene.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.