Trakk seg fra intensjonsavtale om sjømatterminal ved Oslo lufthavn

WFS og Avinor er enige om å terminere intensjonsavtalen om å bygge ny sjømatterminal på Gardermoen.

Avinor vil ikke bygge terminalen om det ikke er interesse

Strid rundt terminal–situasjonen ved Oslo lufthavn

20 prosent av laksen står for over 80 prosent av klimagassutslippene

Avinor og Worldwide Flight Services (WFS) inngikk høsten 2018 en intensjonsavtale om bygging og drift av et nytt sjømatsenter for flyfrakt ved Oslo lufthavn. WFS og Avinor er nå enige om å terminere denne intensjonsavtalen. Det opplyser Avinor i en pressemelding.

WFS initierte i forbindelse med prosjektutviklingen endringer som ikke lot seg implementere under det anskaffelsesregelverket Avinor må følge.

– Vi vil nå vurdere om, og hvordan, det best skal tilrettelegges for sjømateksport over Oslo lufthavn sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa i pressemeldingen.

Fraktselskapet Schenker i Norge, eid av Deutsche Bahn, er medeier i den private sjømatterminalen Gardermoen Perishable Center (GPC) og har vært kritisk til Avinors planlegging av ny terminal.

– At WFS trekker seg fra avtalen, er gode nyheter. Vi har bestridt gyldigheten av avtalen fordi vårt standpunkt hele tiden har vært at den ikke burde vært inngått. Dette med bakgrunn i en uprofesjonell og meget uryddig anskaffelsesprosess fra Avinors side, sier Knut Eriksmoen i Schenker til Dagens Næringsliv.

Den nye terminalen har tidligere vært anslått til å koste 800 millioner kroner å bygge og er omstridt fordi flere aktører innen sjømat og frakt mener planene er for store sammenlignet med ventet etterspørsel.

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.