Båten blir søsterskip til to andre brønnbåter som Sølvtrans har under bygging. Det blir den 32. båten verftet leverer til brønnbåtrederiet.

De to første brønnbåtene skal leveres i løpet av året, mens denne nye skal leveres i november neste år.

Åpent og lukket system

Den har en lastekapasitet på 2500 m 3 og er spesielt designet for lukket transport med RSW-kjøling og sideveis sirkulasjon i lasterommene.

Båten er utstyrt for transport av levende fisk i åpent og lukket system på en sikker og skånsom måte, null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filtersystem for oppsamling av lus, og UV-behandling av vann inn og ut av lasterommene. I tillegg er båten også arrangert for å være servicefartøy for ulike oppdrag for oppdrettsanleggene, heter det i en pressemelding.

Nybygget er designet for å trykklosse til anlegg på land, til sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuumpumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.

375 tonn levende fisk

Båten blir 69,96 meter lang og 17,80 meter bred. Den kan føre 375 tonn med levende fisk. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykklaste- og lossesystem. Båten vil ha innredning for 10 personer.

- Vi fra verftets side ser på denne kontrakten med Sølvtrans AS som meget viktig for vår posisjon som ledende brønnbåt bygger, og vi er svært glad for å føre videre det lange samarbeid vi har hatt med Sølvtrans i mange år, heter det i pressemeldingen fra Aas Mek. Verksted.

Verftet er spesialisert på utvikling og bygging av brønnbåter. De holder til i Vestnes i Møre og Romsdal, og har avtale om skrogbygging med verft i utlandet.

Sølvtrans har bestilt verdens største brønnbåt, som ble sjøsatt tidligere i år. Rederiet har en plan om å bygge en serie med nye brønnbåter.