I november i år ble avtalen et faktum.

Eataly har valgt Nordic Blu Salmon som eneste leverandør av laks til restauranter og butikker over hele landet, inkludert storbyene Boston, New York, Chicago, Las Vegas og Los Angeles.

Familieselskapene Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm eier merkevaren som ble startet opp for ca. ett år siden.

- Vi har arbeidet hardt og satser mye for å lykkes med vår egen merkevare i dette markedet, og nå har vi fått det første gjennombruddet. I USA betyr merkevarebygging og historie absolutt alt dersom man skal lykkes, sier Geir Wenberg i Wenberg Fiskeoppdrett i en pressemelding.

Fra Nordland til USA: Med Nordic Blu Salmon på Eataly-menyen. Pressebilde

Wenberg Fiskeoppdrett og Edelfarm samarbeider tett med selskapet CleanFish som fungerer som selger og distributør i USA. CleansFish arbeider kun med sjømat som er produsert på bærekraftig vis – og som i tillegg kan dokumentere det.

Nordic Blu er den første og så langt den eneste atlantiske laks oppdrettet i åpne mærer som er vurdert som «grønn», «best choice», av Monterey Bay Aquarium Seafood Watch-programmet i USA.

Monterey Bay Aquarium Seafood Watch er en uavhengig miljøorganisasjon som jobber for å ivareta havområdene i verden. Gjennom forbrukeranbefalinger og sjømatguider for en lang rekke arter fremmer de bærekraftige fiskerier og akvakulturproduksjon.

Med Nordic Blu Salmon på Eataly-menyen. Pressebilde Foto: Pressefoto

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.