Den felles planen til oppdrettsselskapet og fotballklubben er å trekke folk, samt mette en hel fotballstadion.

Det er tre kamper som hvert år trekker mest folk til Bodøs fotballstadion Aspmyra. Det er Laksekampen og når hjemmelaget Glimt møter Rosenborg og Tromsø.

- Laks drar mest, lød konklusjonen fra de lokale sportsjournalistene som deltok på en pressekonferanse med Glimt og Salten Aqua tirsdag ettermiddag.

Tirsdag ligger Glimt fortsatt på andre plass i Eliteserien. Onsdag skal laget møte Kristiansund Ballklubb.

Fra et tidligere års Laksekamp. Foto: Bent-Are Jensen

- Ambisjonen er å være førstemann når vi inviterer til laksekamp. Da blir det ellevilt, sier én av byens fotballegender, Ørjan Berg, til IntraFish.

Han tilhører Berg-familien som har satt Nord-Norges nest største by på fotballkartet i Norge (og kanskje litt i verden på andre sida av grensen). Ørjan Berg kan vise til en fotball-karriere i utlandet, slik andre av familien også har. Nå er han daglig leder for Glimts barne- og ungdomsavdeling.

Glimt spiller med reklame for laks.no på trøya og for Salten Aqua på shortsen. Det gjenstår å se om det hjelper helt fram.

Verdensmester fra nord

Toppen for Laksekampen var i 2016 da Glimt for andre gang tok verdensrekord i sushi-mosaikk. Nesten 8.000 fotballfans fant veien til Laksekampen det året. Hele ståtribunen var full. Rekorden falt sammen med byens 200 årsjubileum.

Årets Laksekamp er den niende på rad siden arrangementet gikk av stabelen første gang i 2011.

En armada av mennesker skal i sving på ett av de største mat-prosjektet Aspmyra har vært vitne til. Det er kun verdensrekorden i sushi-mosaikk i 2016 som kan måle seg.

Tøffere enn Champions League

- Det er jo ikke sånn at vi kan begynne ei uke før. Middagen skal være av fersk nylaget laks, så dette er helt klart en stor utfordring. Dette er jo ikke en smaksprøve, men en fullstendig middagsrett, sier daglig leder i Salten Aqua, Geir Wenberg.

"Kokkelauget" fra Salten Aqua og Bodø/Glimt klar til dyst: Ørjan Heldal (t.v.), Jannike Ramsvik, Geir Wenberg, Ørjan Berg, Jarle Solemdal, John Christian Andreassen og Frode Thomassen. Pressefoto Foto: Pressefoto

Det er juniorlaget til Bodø/Glimt, med Ørjan Berg i ledelsen, som skal stå for størstedelen av logistikken.

- Det er alltid sånn at jeg sover dårlig før denne dagen. Det er litt som dagen før du skal spille Champions League-kamp. Det er jo mye som kan gå galt, men erfaringsvis løser det seg alltid, sier Berg.

Rettene som serveres, er:

  • wraps med hvitløksmarinert røkelaks
  • laksesashimi på ris med spicy agurk og sesam
  • tom kah-suppe med laks og koriander

Rettene er satt sammen av den prisbelønte kokken Rasmus Skoglund.

Lakse-rodeo

I tillegg til mat, blir det aktiviteter og underholdning for barn og voksne i Fanzone i forkant av kampen, inkludert «lakse-rodeo». Her kan deltakerne vinne premier, som for eksempel billett til neste års Parkenfestival.

Lakse-rodeo handler om å holde seg lengst mulig oppe på ryggen til en maskinell laks (ikke okse eller hest), som gjør sitt beste for å kaste deg av. I fjor vant en åtte år gammel gutt konkurransen.

Fanzone på Aspmyra: Lakserodeo. Foto: Martin Brekke Hjellestad/ Bodø-Glimt

Det blir aktiviteter og konkurranser i regi av Bodø/Glimt, Norsk Toppfotball, andre Glimt-partnere og Salten Aqua.

I pausen blir det mulig å melde seg på neste års Kobberløp. Her blir det en kick-off med video-hilsninger fra store profiler i ski-verden.

Fotballfestival

Laksekampen er i ferd med å utvikle seg til en fire timer lang fotballfestival, sier Ørjan Heldal til IntraFish. Han er arrangements- og salgsansvarlig i Glimt. Samt bergenser, slik treneren også er.

På pressekonferansen er der flere bergensere, for eksempel viseadministrerende direktør Jarle Solemdal i Salten Aqua.

Det gjenstår imidlertid å vinne en Laksekamp mot Brann. Bodøværingene har hittil vært generøse og snille og latt bergenserne vinne.

Fredag 23. august blir en skoleklasse invitert til smakstesting på Salmon Center i sentrum av Bodø. I fjor var det utvalgte familier som fikk æren.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.