Både den ferske og frosne laksen fra selskapet skal ut i markedet ved hjelp av fraktebåt

- For å redusere klimaendringene må vi alle umiddelbart slutte å bruke fly til å transportere varer, sier Atli Gregersen, administrerende direktør og eier av Hiddenfjord, i en pressemelding.

Atli Gregersen Foto: Nils Torsvik

En ny rapport fra det Sintef viser at endringen har redusert selskapets CO2-utslipp fra utenlandsfrakt med 94 prosent, kommer det fram av en pressemelding fra selskapet, og viser videre til at luftfrakt slipper ut circa 50 ganger mer CO2 enn sjøfrakt.

Utfordrende beslutning

Oppdrettsselskapet peker på at ved å erstatte flyfrakt med sjøfrakt, blir laks et veldig bærekraftig matvalg, også ettersom laksen allerede har mye lavere CO2-utslipp enn andre animalske matvarer som svinekjøtt eller storfekjøtt.

- Dette var en utfordrende beslutning for oss – vi visste at det kunne bety lavere priser og en mye høyere risiko på grunn av redusert fleksibilitet til å nå fjerne markeder. Men etisk sett er det definitivt den riktige avgjørelsen. Hvis vi sier at vi vil være et virkelig bærekraftig selskap, så må vi handle i samsvar med det, legger Gregersen til i meldingen.

Laks med båt til USA-kunder

Selskapet har kunder i USA og selskapet er klar på at beslutningen innebærer en stor endring for mange av kundene i USA.

- Vi er veldig glade for at vi har klart at transportere fersk laks med skip til USA og samtidig opprettholde høy kvalitet – nå med et mye lavere CO2-utslipp. Vi forventer å tiltrekke interesse fra nye kunder med fokus på bærekraft, sier salgsdirektør hos Hiddenfjord, forklarer Óli Hansen, i samme melding.

_______________________________________________________________________________________________

Lyst til å lese flere saker om havbruk og sjømat? Klikk HER for tidsbegrenset abo-tilbud på IntraFish.no: 300 kroner for 3 måneder.