Kontrakten er inngått med Aas Mekaniske Verksted som bygger brønnbåten til Sølvtrans.

Ifølge en pressemelding fra verftet skiller Rack sjøvannskjøler seg fra andre kjølesystemer ved at den er integrert i skroget under hovedmaskinrommet til skipet. Det gjør at den samtidig kjøler ned motoren og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann, uten at det tar opp plass i maskinrommet.

Administrerende direktør Inge Bøen i Hydroniq Coolers sier i meldingen at systemet reduserer energi- og drivstoffbruken samt vedlikeholdskostnader.

– Vi kombinerte de energi- og plassbesparende trekkene til en bokskjøler med den standardiserte stålstrukturen og den konstante og effektive kjølingen til en platevarmeveksler, og integrerte alle disse kvalitetene i ett og samme system, sier Bøen i meldingen.

Selskapet skal produsere og sammenstille utstyret ved hovedkvarteret i Ålesund og levere det til Aas Mekaniske Verksteds verft i Vestnes. Hydroniq Coolers har ikke oppgitt verdien på kontrakten.