En rekke lekkasjer svirret allerede i luften lenge før Jan Tore Sanner åpnet mappen sin.

Ifølge NRK legger regjeringen blant annet opp til å redusere formuesskatten på arbeidende kapital.

Etter det kanalen kjenner til foreslår regjeringen å øke rabatten på verdien av arbeidende kapital fra dagens nivå på 35 prosent, til 45 prosent. Det betyr at formuesskatten beregnes til 55 prosent av verdien på denne type kapital.

Fiskeriministeren til Bodø

I forbindelse med fremleggelsen klokken 10 valgte fiskeri- og sjømatministeren kulturhuset Stormen i Bodø som arena når han la fram sin presentasjon av statsbudsjettet for det som vedrører fiskeri- og havbruksnæringa.

IntraFish er til stede i Bodø og på denne bloggen kan du gjennom dagen følge med på budsjettnytt som kan få betydning for sjømatnæringen, samt reaksjoner på disse. Scroll deg nedover i feeden.

Fra før et det kjent at regjeringen ikke vil sette av penger til Stadt skipstunnel. Det har samferdselsminister Knut Arild Hareide allerede uttalt til BT.

– Det er lite rom for nye prosjekt. For å ikke måtte stoppe opp prosjekt vi er i gang med, må de som venter på oppstart utsettes. Dette gjelder dessverre Stad skipstunnel. Det er ikke penger til dette nå, har Hareide (KrF) forklart til BT.

Den første skipstunnelen i verden har vært utredet over 20 ganger og vil koste nær 3 milliarder kroner.

Vil ha system for algevarsling

Regjeringen har også varslet at de styrker overvåkningen av kysten med 32 millioner kroner i budsjettet for 2021. Pengene skal gå til bedre overvåkning og mer kunnskap om livet i havet, samt et varslingssystem som kan si ifra om giftige alger og truende maneter. Dette vil kunne redusere skadeomfang ved oppblomstring av giftige alger eller maneter som truer oppdrettsanlegg.

Regjeringen vil ha bedre fiskerikontroll

regjeringen foreslår å øke bevilgningene til fiskerikontroll med 42 millioner kroner i 2021. Økningen er foreslått finansiert ved ei ny kontrollavgift for fiskeflåten. Det betyr i praksis at fiskerne får økte utgifter – fordi noen fusker.

Samlokaliserer i Bergen

Regjeringen foreslår at det blir startet opp et forprosjekt for samlokalisering av Havforskingsinstituttet og Fiskeridirektoratet i et nytt bygg på Dokken i Bergen.

– Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet er to helt sentrale aktører for den kunnskapsbaserte forvaltingen av sjømatnæringa. Samling av virksomhetene i et nytt og moderne bygg vil legge til rette for at de kan hjelpe til med å forvalte og utvikle næringen på en enda betre måte, sier fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen i en pressemelding.

Samlet forventet estimat for kostnadene for prosjektet er 3,18 milliarder kroner. Regjeringen foreslår en løyving til forprosjektet på 13 millioner kroner i 2021.

Forprosjektet vil etter planen ta to til tre år. Etter ferdig forprosjekt og kvalitetssikring fremmer regjeringen eventuelt et forslag til Stortinget om gjennomføring av prosjektet.

Mindre til Mattilsynet

I forslaget fra Landbruks- og matdepartementet fremgår det at budsjettet til Mattilsynet er foreslått nedjustert litt fra 2020-nivået. I 2021 er foreslåtte bevilgninger på 1.384 millioner kroner, ned fra 1.387 millioner kroner i det salderte budsjettet fra 2020.

Til sammenligning viser regnskapet for 2019 bevilgninger på 1.403 millioner kroner.

Velferdsbevilgning videreføres

– Det er flott å lese i forslaget til statsbudsjett at tilskuddet til driften av velferdsstasjonene opprettholdes, uttaler Norges Fiskarlag. De administrerer ordningen med de om lag 25 stasjonene langs kysten på vegne av alle fiskere.

Driften finansieres i et spleiselag mellom myndighetene og Fiskarlaget på vegne av både organiserte og uorganiserte fiskere.

Leder i Norges Kjell Ingebrigtsen sier stasjonene har en stor betydning for spesielt kystflåten og de fiskerne som over tid tilbringer tid borte fra hjemmet.

-Stasjonene tilbyr viktige tjenester og service som klesvask, dusj og et sosialt møtested for fiskerne når de er på fiske, så betydningen av å opprettholde dagens tilbud er derfor svært viktig for å understøtte målsetningen om å opprettholde en differensiert flåte langs kysten, understreker Ingebrigtsen.

Sjømatbedriftene er ikke fornøyde

Administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson, mener at regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 er fritt for ekstratiltak til de som sliter som følge av Covid-19 situasjonen. Det går fram av en pressemelding fra Sjømatbedriftene. Eriksson uttrykker også at han er svært skuffet over at regjeringen ikke evner å prioritere kyst- og distriktsnæringer som maritim og havsektoren.

– Det er liten tvil om at den kystnære industrien med nærskipsflåten, havbruk og fiskeri er en del av løsningen for økt sysselsetting og verdiskaping for nasjonen i fremtiden. Derfor er det skuffende at regjeringen nedprioriterer denne delen av næringslivet, sier Eriksson i meldingen.

Sjømatbedriftene mener at føringstilskuddet nok en gang er satt i spill. Fra 2017 til 2020 er ordningen redusert med 14,4 mill. kr. fra 37,8 mill. i 2017 til 23,4 mill. i 2020.

– I fjor foreslo regjeringen å fjerne ordningen. Dette skapte engasjement, og takket være at næringen fikk med seg stortinget ble det avsatt 23,4 mill. kr. ved at man avsatte 14 mill. kr. i statsbudsjettet og at fiskesalgslagene finansierte den resterende andelen, sier Eriksson og fortsetter:

– I år er ordningen lagt inn under diverse fiskeriformål, og hvor det settes av 15 mill. kroner. Ordningen skal dekke både føringstilskuddet, tilskudd til selfangst, tilskudd i det frie fiske etter kongekrabbe, og garantitilskudd. Regjeringen har galant hoppet buk over hvor mye av bevilgningen som skal benyttes til hver av ordningen. Dette gjør naturlig nok at føringstilskuddet nok en gang er satt i spill. Her vil vi arbeide for at Stortinget bidrar til både å øke bevilgningene med 10 mill. kr, og at man i tillegg konkretiserer hvordan bevilgningene skal fordeles. Vårt krav er at føringstilskuddet skal ligge på minimum samme nivå som i fjor, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene.

Mener regjeringen svikter nærskipsflåten

Kystrederiene sier i en pressemelding at det er totalt uakseptabelt at regjeringen svekker rammevilkårene for norske sjøfolk i forslag til statsbudsjett for 2021. Regjeringen har i statsbudsjettet foreslått å sette et tak i nettolønnsordningen, samtidig som man fjerner tilskuddet for fraktefart utenriks. Kutt i tilskuddsordningen vil gjøre det utfordrende å investere i dyktige norske sjøfolk og mer miljøvennlige skip, mener organisasjonen som frykter økt utflagging av flåten.

Økt oljevern

Regjeringa foreslår å bevilge 25 millioner kroner i 2021 til å planlegge et nytt testsenter for oljevernteknologi på Fiskebøl i Vesterålen.

– Skipstrafikken og maritime aktiviteter i de nordligeste områdene i landet øker. Derfor må Norge også være i førersetet når det gjelder å håndtere marin forsøpling og oljesøl langs kysten vår. Regjeringen setter nå av midler til planlegging for å etablere et testsenter for utvikling av oljevernteknologi, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), i en pressemelding.

– Rent hav er en bunnplanke for fiskeri- og havbruksnæringa. Det er forutsetningen for at vi skal lykkes med å være en av verdens fremste sjømatnasjoner og for å skape vekst i den blå økonomien, sier fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen (H), i samme melding.