Det er hybridfartøyet «Frøy Hild» som er det nye tilskuddet, som er bygget i stål, med en lengde på 19,9 meter og en bredde på 10,6 meter. Ifølge Frøy er fartøyet rigget for alle typer serviceoppgaver.

Nå skal båten rett ut i arbeid.

– Det vanlige er at vi bygger slike båter for spesifikke kontrakter. Men «Frøy Hild» er bygd på spekulasjon fordi vi forventer økt etterspørsel, og den går da også rett ut i arbeid, sier Andreas Krogstad, som er salgs- og markedsansvarlig, i en uttalelse.

Etter en kjapp tur innom Frøya for en siste klargjøring bærer turen til østsiden av Island. Der skal den jobbe for oppdrettsselskaper. Det nye tilskuddet er designet av Møre Maritime i Kristiansund, og er bygget hos Sletta Verft i Aure kommune. Søsterskipet «Frøy Skuld» har allerede vært i drift i omtrent ett år.

Ifølge pressemeldingen er båten utviklet spesielt for avanserte og tunge havbruksoperasjoner.

– Stor propell, lettdrevet skrog og dieselelektrisk løsning gir grønn miljøprofil og lavt drivstofforbruk, uttaler Krogstad.