Det var mandag 10. september 2018 at et besetningsmedlem omkom i en arbeidsulykke om bord i brønnbåten Rohav LLUZ i Bergsfjorden, Senja kommune.

Havarikommisjonen beskriver den tragiske hendelsen på følgende vis i sin rapport:

«Det var under klargjøring for neste last at besetningsmedlemmet planla å bytte en slange til hydraulikksystemet som opererte brønnluken til lasterommet. Da slangen ble løsnet, rant oljen ut og det hydrauliske trykket sank, slik at sylinderne raskt mistet bærekraften. Brønnluken lukket seg og klemte personen mot lukekarmen.

Førstehjelp ble raskt igangsatt av mannskapet om bord. Fartøyet gikk til Skaland for å overføre den forulykkede til luftambulanse, men livet sto ikke til å redde».

Var ikke identifisert som en potensiell fare

Havarikommisjonens undersøkelser i etterkant av ulykken har vist at brønnluken ikke hadde noen etablerte sikkerhetsbarrierer. Skipets driftsmanual var mangelfull med hensyn til arbeid som involverte brønnluken, slikt arbeid var ikke identifisert som en potensiell fare og ikke risikovurdert.

Havarikommisjonen opplyser videre at rederiet, som er Rostein, byggeverft og Sjøfartsdirektoratet har iverksatt tiltak for at lignende ulykker ikke skal skje igjen.

Med bakgrunn i de iverksatte tiltak fremmer ikke Havarikommisjonen noen sikkerhetstilrådinger i forbindelse med denne ulykken, skriver de i rapporten.

– Grundig gransket

Rederiet Rostein ble gjort kjent med havarikommisjonens rapport for få dager siden.

– Det er riktig det som står der. Det var en svært tragisk hendelse for oss, som nå er grundig gransket, sier daglig leder i Rostein, Odd Einar Sandøy, til IntraFish. Han ønsker ikke å gi utdypende kommentarer til rapportens innhold.

– Vi håper vi aldri får en slik opplevelse igjen, sier Sandøy om ulykken.

Les hele rapporten her