Gjennom godt samarbeid med næringen begynner planene nå ta form, og til høsten får japanerne servert norsk laks i flere mediekanaler, skriver Norges sjømatråd i en pressemelding.

– Vi starter opp i midten av oktober, sier Mia Sætre Bernhardsen som er prosjektleder for kampanjen.

Går ut desember

Laksekampanjen skal gå ut desember med ekstra trykk i forbindelse med laksens dag i Japan, den 11. november.

Norsk laks er i dag blant verdens mest populære sushifisk, takket være de norske ildsjelene som på midten av 80-tallet så potensialet i det japanske markedet. Men det har skjedd mye siden den gang.

Fragmentert marked

Konkurransen er blitt større og i Japan kjemper flere om å tilby den beste laksen. Estimater fra analysebyrået Promar viser for eksempel at den norske andelen av atlantisk laks i Japan gikk fra 71 til 57 prosent mellom årene 2013 og 2018. Det er noe av bakgrunnen for at Japan er blitt valgt ut som marked for årets laksekampanje.

I 2016 eksporterte Norge godt over 34.000 tonn laks til Japan. I 2018 sank tallet til litt over 32.000 tonn.

– Det japanske sjømatmarkedet er svært fragmentert. Forbrukerne har over 400 ulike sjømatarter å velge mellom på markedet, og når det gjelder laks har de liten kunnskap om de forskjellige laksetypene, opphav og bruksområder. For eksempel vet de i liten grad forskjell på norsk atlantisk laks, stillehavslaks og ørret, skriver Sjømatrådet i pressemeldingen.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.