Styret i Salmon Group opplyser i en pressemelding i dag at de har ansatt Jan Olav Langeland som ny administrerende direktør for nettverket, som organiserer små og mellomstore, lokaleide selskap i havbruksnæringen.
Erfaring fra flere kjente merkevarer
- Langeland har erfaring fra både nasjonalt- og internasjonalt arbeid innen ledelse, salg, markedsføring og merkevarebygging. I tillegg har han jobbet med næringspolitiske rammebetingelser på alle politiske og administrative nivå, skriver Salmon Group i meldingen.
Blant merkevarene Langeland har jobbet med tidligere er kjente navn som Kavli, Synnøve Finden, Altibox og BKK. I dag leder Langeland arbeidsmarkedsbedriften Grønneviken AS, et selskap med 140 ansatte.
Trives både i dress og kjeledress
- Jeg er en operativ leder, som trives både i dress og kjeledress, og jeg ser frem til å være med på å løfte både de kommersielle og næringspolitiske interessene til Salmon Group sine eiere, uttaler Jan Olav Langeland i pressemeldingen.
Blant sakene han vil jobbe særlig med trekker han fram rammebetingelser:
- Vi må sikre rammebetingelser som gjør at vi kan opprettholde en struktur med rom for de lokale pionerbedriftene i næringen. Dette er andre og tredje generasjons oppdrettere som virkelig brenner for det de holder på med. Vi trenger denne typen næringsliv i Norge; solide produsenter av kvalitetsmat som gir fremtidsrettede arbeidsplasser i distriktene, sier Langeland.
Anne-Kristine Øen slutter som kjent i Salmon Group for å bli Norges Sjømatråds Fiskeriutsending til USA.