Tidligere i 2019 begynte den tyske forhandleren Kaufland å selge Lingalaks sin laks fôret med algeolje i sine butikker. Nå følger den franske kjeden Supermarché Match etter. Laksen blir merket som spesielt bærekraftig, og vil selges i 116 av kjedens butikker, skriver Veramaris i en pressemelding.

– Å fôre laks med naturlig algeolje resonnerer sterkt med forbrukernes økende krav til næringsrik og bærekraftig sjømat. I Frankrike sier hele 93 prosent av lakseforbrukerne at omega-3-innhold er «noe», «veldig» eller «ekstremt viktig» når de kjøper laks. Resultatet er at omega-3 er blant de fem viktigste årsakene til å spise laks, skriver de i pressemeldingen.

Siden oktober 2018 har Lingalaks i Hardanger fôret halvparten av sin laksebestand med fôr som inneholder algeoljen til Veramaris.

– Vi er forpliktet til å sikre at alle har tilgang til fersk og sunn mat. Samtidig som vi ønsker å beskytte sårbare marine ressurser. Derfor tilbyr vi nå laks rik på omega-3-fettkildene EPA og DHA fra naturlige havalger, sier Nicolas Baroux, innkjøpssjef i Supermarché Match.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.