Norsk lakseeksport til Kina fortsetter den gode utviklingen den har hatt de siste par månedene - koronaviruset til tross.

- Ettersom det kinesiske markedet nå gradvis er på vei tilbake fortsetter Norge å styrke sin posisjon i det kinesiske laksemarkedet. De siste ukers økning viser dette og forrige ukes økning til 623 tonn tilsvarer en vekst på hele 149 prosent sammenlignet med påskeuken i fjor, sier Sjømatrådets fiskeriutsending til Kina, Victoria Braathen, i en pressemelding fredag.

Victoria Braathen er fiskeriutsending til Kina. Foto: Norges sjømatråd

Den totale eksporten av fersk hel laks til Asia var lik med påskeuken i fjor, mens spesielt tre markeder skiller seg positivt ut, Kina, Hong Kong og Taiwan. Mens Kina-markedet hadde en vekst på 149 prosent i påskeuken fra i fjor til i år, er veksten i Hongkong på 36 prosent fra 197 tonn i 2019 til 269 tonn i årets påske. For Taiwan er veksten på 75 prosent, fra 130 tonn i 2019 til 226 tonn i 2020.

Fall i pris og mengde

Som IntraFish skrev i går, torsdag, falt eksportprisen for fersk norsk laks målt mot euro med så mye som 33 prosent i uke 15 sammenliknet med tilsvarende uke i fjor.

Målt i produktvekt var fallet så mye som 40 prosent, fra 19.924 tonn i fjor til knappe 12.000 tonn i år. Tallene for uke 15 i fjor er ikke direkte sammenlignbare ettersom uke 15 i år er en påskeuke med bare tre arbeidsdager og dermed lavere utbud.

Paul T. Aandahl, sjømatanalytiker i Norges sjømatråd. Foto: Pressebilde

- Sammenlignet med påskeuken i fjor, var det en nedgang på fire prosent i eksporten av fersk hel laks til 11.993 tonn i påskeuken i år. Eksporten av fersk filet gikk ned med fem prosent, mens eksporten av fryst filet økte med 123 prosent til 1027 tonn, sier Paul Aandahl, sjømatanalytiker i Norges sjømatråd, i pressemeldingen fra Sjømatrådet.

Mer går til bearbeiding

Korona-pandemien fører til økt usikkerhet i verdenshandelen og Sjømatrådet ser endringer i forbrukeradferd og transportmønster som påvirker flere markeder.

- Siden en rekke land har innført restriksjoner som rammer restaurantsegmentet hardt, ser vi i flere markeder en dreining mot mer salg av norsk sjømat i dagligvare, og da spesielt som ferdigpakkede og fryste produkter. Om vi sammenligner påskeeksporten med påskeuken i fjor (uke 16), ser vi en økning i eksporten av både laks og torsk til bearbeidingsmarkeder som Polen og Nederland. Dette er markeder som videreforedler fisken til konsumferdige produkter for salg i dagligvarehandelen, sier Aandahl i meldingen.

Les også: