Spesifikasjoner
  • Mål: 14,96m x 7,0m
  • Amco Veba VR 40 Kran.
  • Fartøyet er designet av Marin Design.
  • Elektrisk fremdriftssystem.
  • El-Thrustere.
  • Nokker.
  • 2 stykk asynkronmaskiner for direktedrift av fast propell. 140kW/1500 rpm.
  • Batteri: Corvus Orca Energy Nominell kapasitet 361 kWh.
  • John Deere Generator.

Den nye arbeidsbåten på 14,96m x 7,0m får elektrisk fremdrift går det fram av en pressemelding fra Folla Maritime Service og Nova Sea.

– At vi nå får enda en elbåt, er et viktig ledd i å sikre en stadig mer miljøvennlig drift, i tillegg til at det gir en bedre arbeidshverdag med lite støy og god HMS til ansatte, sier Anette Davidsen, kommunikasjonssjef i Nova Sea, i pressemeldingen.

Selskapet fikk nylig overlevert el-båten «El-Vine» tidligere denne måneden, også denne fra Folla Maritime Service. Den er satt inn i drift for Nova Sea på Sør-Arnøy, mens den nye el-båten skal være i drift hos selskapets lokalitet på Træna.

– Dette er den tredje elektriske båten vi har kontrahert av selskapet. Erfaringen med tidligere prosesser og tilbakemeldingene på de vi allerede har fått overlevert, gjør at vi nå føler oss trygg på å kan bestille en enda større og mer kraftig, elektrisk, arbeidsbåt fra Folla Maritime. legger Danielsen til i meldingen og legger til at selskapet mener alvor med sitt fokus mot miljøvennlig drift.

For Folla Maritime Service betyr dette den til nå største enkeltkontrakten i deres historie. Kontraktsverdi er ikke opplyst i meldingen.

Fartøyet bygges som singel-skrog og får fremdrift fra to stykk asynkrone el-motorer, batteripakke og to elektriske thrustere.

Bildet er av Teknisk ansvarlig sjø Nova Sea, Odd Stensland til venstre, og Greger Samuelsen, markedssjef i Folla Maritime Service til høyre. Foto: Folla Maritime Service.

Det skal gi en arbeidsdag med lite støy til de ansatte med lange dager om bord. Lading vil i hovedsak foregå fra land eller fra fôrflåte, går det fram av meldingen.

– Vi har hatt flere møter med brukerne på Træna. Den båten som i dag brukes på Træna, tar vi i innbytte. Vi reparerer det som måtte behøves og sørger for gjenbruk i et annet marked, opplyser Greger Samuelsen, markedssjef i Folla Maritime Service i meldingen.

Fartøyene produseres i sin helhet på verftet i Flatanger.