NTS ASA

Per 31.12.2019 var det totalt 335 ansatte i konsernet. Disse er fordelt på 139 ansatte i Norsk Fisketransport AS, 65 ansatte i Midt-Norsk Havbruk AS, 35 ansatte i Fiskeldi Austfjarda hf, 58 ansatte i NTS Shipping AS, 25 ansatte i NTS Management og 13 ansatte i NTS ASA.

Det kommer fram i selskapets årsrapport for 2019. Konsernets samlede driftsinntekter for fjoråret utgjør kr 1.677,2 mill. mot kr 1.523,3 mill. i 2018. Årets resultat før skatt per 31.12. endte på kr 365,6 mill. mot kr 535,0 mill. i 2018.

Styrets forslag til utbytte for 2019 er kr 1,00 per aksje, tilsvarende kr 119,3 mill. (betinget at fusjon med Frøy Gruppen AS blir realisert før generalforsamlingsdato). Utbytte blir utbetalt og regnskapsført i 2020. Selskapet meldte i mars om at foreslått utbytte reduseres fra kroner 1,50 per aksje til 1 krone per aksje.

Ordinær generalforsamling i NTS ASA vil bli avholdt 13. mai 2020

Lavere tilvekst enn forventet

Selskapets havbruksdel, Midt-Norsk Havbruk, med datterselskap har hatt et godt driftsår med god biologisk kontroll og bærekraftig oppdrett. Økonomisk har selskapet opplevd et år med høyere volum og høyere gjennomsnittlig EBIT per kilo enn i fjor, skriver styret i sin årsberetning. Det har imidlertid vært utfordringer knyttet til lus og tidlig kjønnsmodning av laksen, og dette har medført lavere tilvekst enn forventet. MNH-Produksjon AS ble innfusjonert i Midt-Norsk Havbruk AS i 2019. Prosjektet Aquatraz har fått tildelt 4 utviklingskonsesjoner, hvor tre av fire merder er tatt i bruk per 31.12.2019. Utbygging av settefiskanlegget til Midt-Norsk Havbruk AS datterselskap Osan Settefisk AS er i sluttfasen, og i oktober 2019 startet produksjon i deler av anlegget.

Går godt på Island

Oppdrettsvirksomheten selskapet har på Island kan vise til et særdeles godt 2019. Fiskeldi Austfjarda HF (ICE) har hatt det beste driftsåret noen gang med god kontroll på produksjon i sjøen og forbedret kontroll på land med smoltproduksjonen, skriver styret og viser til at det er investert i nytt moderne smoltanlegg på Eidisstødin Isthor EHF, og det er gjort forbedringer på slakteriet som i løpet av året er blitt i stand til å håndtere forventede mengder med laks i fremtiden.

Brønnbåtkontrakter i boks

Aktiviteten i brønnbåtsegmentet har også vært generelt god gjennom året, og som følge av at hoveddelen av flåten er beskjeftiget på langsiktige kontrakter, forventes fortsatt positiv utvikling etter hvert som nye kontrakter og nye brønnbåter blir tatt i bruk, går det fram av årsberetningen.

Segmentet eide ved utgangen av året totalt sju fartøy, og leier ett fartøy på bareboatavtale. I april 2018 ble det kontrahert et nybygg hos Havyard med opsjon på et ytterligere fartøy. I løpet av 2019 ble opsjonen utløst, samt at man inngikk kontrakt på ytterligere en brønnbåt hos samme verft, slik at totalt tre nye brønnbåter blir levert i 2020 og 2021. Det ble i april 2019 skrevet fire langsiktige avtaler med et større oppdrettsselskap i Norge.

Driver sjøtransport

Når det gjelder sjøtransport i 2019 har selskapet fire fartøy i drift. MS «Folla 2» har gått i spotmarkedet med frakt av stykkgods samt fiskefôr til havbruksnæringen. MS «Safir» og MS «Rubin» transporterer fiskefôr for Ewos hovedsakelig i fylkene Troms og Finnmark. MS «Rotsund» opererte i spot-markedet hovedsakelig fryselast mellom Norge og Polen første halvår, og fiskefôr for Ewos/Fjord Frende andre halvår.

Flere bein å stå på

NTS ASA er et oppdrettsselskap med utvidet virksomhet innen brønnbåt og skøtransport. Selskapet driver sin virksomhet med base i Nærøysund Kommune i Ytre Namdalen i Trøndelag.

Selskapet har i 2019 hatt drift i egen regi innenfor fire virksomhetsområder.

  • Oppdrett Norge: Midt-Norsk Havbruk produserer oppdrettslaks på 8.885 tonn MTB ordinære konsesjoner, 3.120 tonn MTB utviklingskonsesjoner og 1.000 tonn MTB FoU-konsesjoner (den siste utgår fra 31.12.2019). Lokalitetene ligger i Trøndelag, og drives gjennom selskapet Midt-Norsk Havbruk med datterselskaper sammen med Bjørøya AS som man har samdriftsavtale med. Selskapet har kontroll over verdikjeden fra settefisk til slakting og salg.
  • Oppdrett Island: Fiskeldi Austfjarda HF produserer oppdrettslaks og kan slakte 12.000 tonn ordinær laks og 8.800 tonn steril laks per år. Lokalitetene ligger i Berufjordur og Faskrudsfjordur på Island. Selskapet har kontroll over settefiskanlegg og slakteri.
  • Brønnbåt: Norsk Fisketransport AS er et av de store brønnbåtrederiene i Norge, og har sitt geografiske operasjonsområde fra Møre til Finnmark.
  • Sjøtransport: NTS Shipping AS eier fartøyene MS «Rotsund» (tidligere MS «Nordkinn», som ble kjøpt fra NTS Shipping Færøyene Spf i løpet av 2019), MS «Folla2», MS «Safir» og MS «Rubin». Disse fartøyene har i 2019 drevet med godstransport hovedsakelig på norskekysten, hovedsakelig i området fra Midt-Norge til Finnmark.