Dette blir den første brønnbåten med ABBs hybride kraft- og fremdriftsløsning med integrert energilagring, ifølge en pressemelding.

Brønnbåten leveres til Nova Sea Service i september neste år. Det er den andre brønnbåten Aas Mek. Verksted bygger for selskapet.

Stolte

Batterier om bord skal ta effekttopper når skipet opererer med stor belastning, optimalisere energibruket og reduserer drivstofforbruket og CO2-utslipp. Energilageret vil også være kritisk for å støtte fiskehelse og fungere som reserve i tilfelle strømbrudd. I miljøfølsomme områder vil energilageret i kombinasjon med landstrøm gjøre det mulig å ha utslippsfri drift.

- Vi er veldig stolte av innovasjonen i prosjektet og vår rolle i å støtte Nova Seas mål om å levere ferskere og mer smakfulle produkter fra fangst til bord, sier Halvard Aas, Aas Mek. Verksted AS i meldingen.

Bærekraft

ABBs leveranse består av en elektrisk, digital og oppkoblet fremdriftsløsning med to ACS880-omformere, to permanentmagnetmotorer og energilagringssystem som inkluderer en batteripakke, lavspenttavler og et energistyringssystem (PEMS).

- Dette er en veldig sofistikert brønnbåt med energieffektivitet som bidrar til bærekraft i både næringskjeden og i arbeidsmiljøet, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge i meldingen.

Brønnbåten er basert på et proprietær design som inkluderer et 3000 kubikkmeter lasterom, som kan skilles i to brønner, og et trykkbasert laste- og lossesystem.

PG Flow Solutions skal levere sjøvannspumper til den nye brønnbåten.

Les også:

Nova Sea satser på grønn fôrdrift, og bestiller i tillegg to elektriske arbeidsbåter