Det opplyser Valderøy-selskapet i en pressemelding onsdag.

Tauprodusenten ble oppringt av Solstad Shipping med spørsmål om å levere slepetrosser til redningsaksjonen utenfor Mørekysten.

Lynkjapt la Offshore and Trawl Supply (OTS) om produksjonen sin, og etter kun fire timer kunne trossene leveres til slepefartøyet «Normand Drott» som ventet på Måløy.

OTS sørget for levering av slepetrosser i rekordfart til slepet av «Eemslift Hendrika». Foto: Eirik Klokkersund

– Vi leverte to slepetrosser til redningsaksjonen, begge på 200 meter og som ville tåle belastninger på henholdsvis 200 og 250 tonn. Ett tau ble brukt mellom lasteskipet og slepebåten foran, og et ble brukt til taubåten «BB Ocean» som lå bak og sikret, uttaler salgsleder i OTS, Arve Helseth, i pressemeldingen.

– Hvordan var reaksjonen til de ansatte da dere fikk forespørselen?

– Vi var jo allerede godt oppmerksom på den dramatiske hendelsen via media da forespørselen kom, og mine kolleger som mottok henvendelsen skjønte raskt at dette var en ekstraordinær hastesak. Første reaksjon var å sjekke lager og produksjonskapasitet. Ved å omrokere den pågående produksjonen klarte vi i løpet av svært kort tid å igangsette arbeidet med disse to sleperne, svarer Helseth i en epost til IntraFish, hvor vi ber ham utdype hendelsen.

– Alle skjønte alvoret som selvfølgelig ga en ekstra boost, men det skal sies at fleksibilitet og omprioriteringer er noe vi er vant med, legger han til.

– Ble det noen feiring i etterkant av begivenhetene?

Dette skjedde jo i en periode med sterke koronarestriksjoner, så feiringen hittil har vært gode ord og gleden over at slepet kom velberget til land, men det er helt på sin plass med en markering straks situasjonen tillater det, lover Helseth.

Det er ikke første gang OTS bidrar med viktig utstyr i forbindelse med forlis.

Det er ikke første gang OTS bidrar med viktig utstyr i forbindelse med forlis. Det gjorde de blant annet da «Viking Sky» var i ferd med å drive i land på Hustadvika i 2017 Foto: Eirik Klokkersund

Da cruiseskipet «Costa Concordia» gikk på grunn i Middelhavet i 2012, var selskapets tau i bruk under hevingen av skipet. Det ble også benyttet tau fra OTS ved bergingen av cruiseskipet «Viking Sky» som var i ferd med å drive i land på Hustadvika under en storm i 2017, opplyses det i meldingen.

– Hva er et slikt oppdrag som det til «Eemslift Hendrika» verdt for dere?

– Jeg er usikker på om jeg har tillatelse til å gå i detalj vedrørende kontrakten, men uansett er verdien av disse tauene ubetydelig i forhold til konsekvensene av at «Eemslift Hendrika» hadde kantret og gått ned, eller havnet i fjæresteinene, skriver Helseth.

Selskapet på Valderøy utenfor Ålesund har totalt 25 ansatte, og åtte av disse ble satt i sving med å hurtigprodusere slepetrossene som ble brukt i bergingen.