– Fiskens velferd og helse er alltid i fokus. Det er ingenting å stusse over. Det er både en selvfølge for oppdretterne og et krav fra samfunnet, sier fagsjef for fiskehelse og ernæring i Salmon Group, Ingebjørg Oddsdotter Sævareid i en pressemelding.

Salmon Group
  • Eit nettverk for små og mellomstore lakseprodusenter
  • Har 41 aksjonærer som totalt har 125 konsesjoner, eller 12 prosent av total laks- og ørretproduksjon i Noreg
  • Administrasjonen held til i Bergen
  • Noko av det nettverket driv med er innkjøpsavtaler for sine medlemmer, samt lobbyarbeid

Kjelde: Salmon Group, oktober 2020

Salmon Group har kommet med rapporten «Fiskevelferd i oppdrett – Kva er det?».

Rapporten peker blant annet på en tendens i næringen til at ansvar pulveriseres og en manglende helhetlig tilnærming til utfordringer, noe som kan gå på bekostning av dyrevelferd, ifølge pressemeldingen.

– Vi ser både at oppdretterne er bevisste og ansvarlige matprodusenter, samtidig som myndighetene legger opp til forvaltningssystemer som er i veien for en effektiv utvikling av næringen, sier Sævareid.

Ingebjørg Oddsdotter Sævareid er fagsjef innen fiskehelse og ernæring i laksenettverket Salmon Group. Foto: Pressefoto

– Det kan også være lett å glemme at næringen og myndigheter har samme målsetning, og da må man heller lytte til og forstå hverandre og spille hverandre gode, sier Sævareid videre.

Digital lansering

I morgen lanseres rapporten digitalt med inviterte gjester fra forvaltning, forskning, dyrevernsorganisasjon og landbruket. Sendingen ledes av NRK-profil Stian Sandø og man får filosofiske betraktninger fra Henrik Syse.

Når rapporten lanseres skjer dette med blant annet administrerende direktør for Mattilsynet, Ingunn Midttun Godal og Brit Tørud fra Veterinærinstituttet til stede i studio. Samtalene inviterer til også til nyansert innsikt og perspektiv fra Nortura ved Ingrid Melkild og Dyrevernalliansen ved Susanna Lybæk, samt Ingebjørg O. Sævareid fra Salmon Group.

– Vi må løfte diskusjonen opp på et nivå som er fakta- og kunnskapsbasert slik at man angriper utfordringene på en måte hvor man forstår kompleksiteten. Løsningene må være fornuftige og helhetlige. Eierskap og ansvar må både identifiseres og plasseres slik at vi sammen kan få til endring som bedrer fiskevelferd og samtidig øker forbrukerbevisstheten når de skal velge hva de skal ha på fatet, sier adm.dir. i Salmon Group, Jan Olav Langeland.

Lanseringen streames tirsdag klokken 10.00.

Les også:

Havbrukerne støtter Aino Olaisens dugnad for lavere dødelighet i merdene

Vi kan ikke leve med at 20 prosent av fisken vår dør i løpet av produksjonen