Det skriver Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding torsdag, hvor de opplyser at direktoratets fokusområde for 2021 derfor er sikkerhetskultur og risikoforståelse.

– Det er flere grunner til at vi har valgt å fokusere innsatsen på sikkerhetskultur og risikoforståelse. Sikkerhetskulturen er selve ryggsøylen i sikkerhetsarbeidet. Det er sentralt at de som skal utføre jobben og betjene utstyret har en omforent forståelse av faremomentene jobben medfører og at de er enige om hvilke forhåndsregler som skal tas. Dette krever involvering og ansvarliggjøring, og ikke minst en god sikkerhetskultur, sier Sjøfartsdirektør Lars Alvestad, i meldingen.

Blant annet blir det laget egne kampanjesjekklister med bakgrunn i fokusområdet, som inspektørene bruker på sine inspeksjoner.

– Vi ønsker også å fremme betydningen av kvalitet og involvering i risikovurderingsarbeidet. Det er viktig å ha en felles forståelse av risikofaktorer og forebyggende tiltak. Risikovurderingene skal være styringsverktøy i sikkerhetsarbeidet om bord, og skal avdekke farer og beskrive forebyggende tiltak, uttaler prosjektleder for årets fokusområde, Torben Vik, i meldingen.

Sjøfartsdirektoratet presiserer at en god sikkerhetskultur innbefatter også alle sikkerstyringssystemer ombord, inkludert vedlikeholdssystemer. Svikt i kritiske systemer kan være en direkte årsak til mer alvorlige hendelser som for eksempel grunnstøting, kollisjon, og kontaktskade.

Av meldingen går det fram at Sjøfartsdirektoratet i starten av februar skal gjennomføre en fagdag om sikkerhetskultur og risikoforståelse.

Mer informasjon om Sjøfartsdirektoratets fokusområde finner du her .