Havyard Group

Havyard GroupASA er et maritimt teknologiselskap som leverer produkt og tjenester innen sjømat, energi og transport.

Selskapet er notert på Oslo Børs, Ticker HYARD. Hovedkontor er i Fosnavåg og det er totalt521 fast ansatte i konsernet.

Konsernet er delt opp i fire forretningsområder:

  • Shipbuilding Technology, hovedkontor i Leirvik i Sogn med avdeling i Fosnavåg og Tyrkia, har totalt340 ansatte.
  • Ship Design & Solutions med hovedkontor i Fosnavåg og avdelinger i Polen og Kroatia, har totalt72 ansatte.
  • Power & Control med hovedkontor i Bergen, og avdelinger i Ålesund og Egersund, har totalt55 ansatte.
  • Norwegian Greentech med hovedkontor i Fosnavåg, har totalt14 ansatte.

Hovedårsaken til tapet er de negative resultatene i Havyard Ship Technology AS (HST), og effekten dette har fått for øvrige konsernselskaper opplyser Havyard Group ASA i en pressemelding søndag kveld.

2019 var preget av stadige forverringer i nybyggingsprosjektene ved HST. Spesielt to prototypeprosjekter, en brønnbåt og en pelagisk tråler, utviklet seg negativt i løpet av 2019, går det fram av meldingen. Utsettelse av leveringstidene og stort overforbruk av arbeidskraft ga også negative ringvirkninger på øvrige prosjekter.

Tapte egenkapitalen

Verftsgruppen meldte mandag 18. november i fjor at egenkapitalen i datterselskapet Havyard Ship Technology var tapt.

Den kraftige forverringen i prosjektene førte til at HST innførte betalingsstans og startet arbeidet med reforhandling av avtaler med redere, banker og garantister for å sikre byggelånsfinansiering for de aktive skipsbyggingskontraktene selskapet hadde da betalingsstansen ble innført.

En vellykket reforhandling var kritisk både for Havyard Group ASA (morselskapet) og datterselskapene, da det var høy eksponering av garantiansvar og leveranseforpliktelser mot disse skipsbyggingsprosjektene, skriver Havyard i meldingen.

Klarte ikke forpliktelsene sine

I en børsmelding tirsdag 11.februar i år ble det opplyst at styret i Havyard Ship Technology ønsket gjeldsforhandlinger for selskapet. Selskapet klarte ikke lenger å oppfylle sine forpliktelser overfor kreditorene.

De store tapene i HST er hovedforklaringen på følgetapene og forringelse av verdier i Havyard Group ASA og datterselskapene Havyard Design & Solutions AS og Norwegian Electric Systems AS, går det fram av søndagens pressemelding som kom i kjølvannet av børsmeldingen om Havyard Group ASA sitt resultat for 2019.

I forbindelse med reforhandlingen av skipsbyggingskontraktene og gjeldsforhandlingene i HST har datterselskapene måttet ta store tap, som både påvirker resultat og egenkapitalen i disse selskapene. For Havyard Group ASA (morselskap) og konsern er de direkte og indirekte tapene på HST, og påfølgende nedskriving av verdier hovedårsakene til de dårlige resultatene og den kraftige reduksjonen i egenkapital, opplyses det videre.

Berget prosjektene i nytt selskap

Konsernet lyktes etterhvert å få på plass reforhandlede avtaler med samtlige bestillere og likeså byggelånsfinansiering for samtlige prosjekter. Anleggsmidler, ansatte, samt deler av kontraktsmassen ble overført til et nytt datterselskap av HST, New Havyard Ship Technology AS.

I pressemeldingen går det fram at arbeidet med reforhandling av kontraktene også har medført at betydelige garantiansvar som Havyard Group ASA hadde påtatt seg, er blitt reforhandlet slik at eksponering og risiko under garantiansvaret er vesentlig redusert.

Tre brønnbåter overført til det nye selskapet

HST har nå levert 6 av de 7 skipene var under bygging ved verftet da situasjonen oppstod. Det siste skipet, en helelektrisk ferge til Fjord1 skal leveres fra HST i august i år. Kontraktene på de 6 siste prosjektene, 3 brønnbåter til Norsk Fisketransport og 3 offshore vindmølle serviceskip til Esvagt ble overført til New Havyard Ship Technology AS.

To av skipene er under utrustning ved verftet, og fire skrog er under bygging ved skrogverftet i Tyrkia. Det siste skipet skal leveres i midten av 2021, opplyses det i pressemeldingen.

Les også:

Disse brønnbåtene blir levert i 2020

Her er de nye brønnbåtene i 2019

Verdens største brønnbåt har lagt til kai hos Havyard