Sjømatrådet har nylig gjennomført en sjømatstudie med 1.000 respondenter i Tyskland. Et av funnene var at sushi er veldig populært på det tyske markedet, spesielt blant unge.

«Sushi oppfattes som et godt alternativ til både middags- og kveldsmat i midtukene. Aller helst spises den på en restaurant, men take-a-way og ferdigpakket sushi fra supermarkedene er også populært», heter det i pressemeldingen.

Felles for alle tyskere, er at laksen er den foretrukne fisken for sushi.

De unge elsker laks

– Våre data viser at konsumet av fersk laks i Tyskland har mer enn fordoblet seg på fem år. Litt overraskende er det at det er de unge mellom 20 og 34 år som har lagt sin elsk på laksen, og det skyldes i stor grad at de spiser oftere sushi. En av tre i denne aldersgruppen opplyser at de spiser mer laks nå enn for ett år siden. Mange av dem sier sågar at de spiser laks to eller flere ganger i uken, sier Sjømatrådets analytiker på forbrukeradferd, Lars Moksness i pressemeldingen.

57 prosent av tyskere i undersøkelsen spiste sjømat minst en gang i uken. Det totale årlige konsumet er 13,7 kilo laks per innbygger. Det er lite sammenlignet med Norge, hvor hver nordmann spiser 50 kilo sjømat i året.

Norsk sjømat blir lagt merke til

– Det spesielle med det tyske markedet er at fisken i liten grad konsumeres som et varmt hovedmåltid. Sjømaten spises gjerne i mindre porsjoner, som fiskekake på et rundstykke eller røket laks på en brødskive. Det er en årsak som påvirker totalkonsumet. Når det gjelder Norges posisjon i Tyskland, er det ingen tvil om at norsk sjømat blir lagt merke til. Studien viser at Norge er det landet tyskerne forbinder aller mest med sjømat, og i tillegg har norsk sjømat et veldig godt og stabilt omdømme, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Tyskland, Gitte Hannemann Mollan.

I fjor kjøpte Tyskland norsk laks for 2,95 milliarder kroner. Det utgjorde 81 prosent av den totale eksportverdien av sjømat fra Norge til Tyskland.

– Trendbildet i sjømatstudien viser at mat er blitt mer enn sunnhet. Når tyskerne velger proteinkilder, knyttes det gjerne til livsstil og verdier. Derfor øker kravene til produsentene om både åpenhet og miljøsertifiseringer. Forbrukerne er stadig mer opptatt av opphav, mattrygghet og bærekraft, sier Moksness.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – abonner på vårt daglige gratis nyhetsbrev.