Målet er å tiltrekke flere kvinner til sektoren gjennom å tilby de tilgang til et globalt investor nettverk, mentortjenester og markedskunnskap om havbruksnæringen, skirver ventureselskapet i en pressemelding mandag.

Hatch Blue ble etablert i 2017 og har gjennomført fire global akselerator programmer, etablert et eget investeringsfond og investert i over 30 teknologiselskaper.

- Inkludering og mangfold er avgjørende for å forme en bærekraftig fremtid for havbruksnæringen. Likevel, viser tall fra FAO, at kvinner er sterkt underrepresentert, og her har næringen en jobb å gjøre, sier Innovasjonsdirektør i Hatch Blue, Tanja Hoel, i meldingen.

Hun håper at programmet kan inspirere næringen til å være med Hatch å bygge ut det globale innovasjonsnettverket og håper at flere bedrifter ser sin besøkelsestid.

- Dette programmet handler om å tiltrekke og utvikle nye innovative selskaper til sektoren, og statistikken viser at vi har en lang vei å gå for å lukke kjønnsulikheten i bransjen, utdyper Tanja Hoel i meldingen.

Programmet er rettet mot kvinnelige gründere, eller mer modne selskaper som ønsker å ekspandere til havbruksnæringen. I programmet vil de få tilgang på et globalt nettverk av mentorer fra industrien, investorer og markedsstøtte. Det vil være en konkurransedyktig søknadsprosess, og 15 selskaper vil få tilbud om å delta i første omgang.

- Vi ønsker å tilby mer enn bare en nettverksarena, med et forretningsutviklingsprogram hvor andre suksessrike gründere kan dele sin erfaring, gi de tilgang på et større investornettverk og utvide deres markedskunnskap og markedstilgang, sier Wayne Murphy, partner og program direktør i Hatch i samme melding.