Fremtidens arbeidsbåter er førerløse, tror Grovfjord-sjefen
I 2017 sjøsatte Grovfjord Mek. Verksted sin første arbeidsbåt uten dieselmotor.
Kontrakt på Armada av førerløse fartøy
Den tradisjonelle røkterbåten er imidlertid på rundt 14 meter, og Meek-Hansen forteller om en rivende utvikling siden selskapet produserte den første arbeidsbåten i år 2000.
– Båtene har utviklet seg etter hvert som kunden har vokst.
Det betyr automatisk posisjonering, mye elektronikk, batterielektriske systemer – og nå altså førerløse båter.
– Testferdige?
– Nei, de er under utvikling og bygging, sier Meek-Hansen.
– Ingen folk om bord, og styrt fra baser i Houston, South Hampton og Singapore.
Hvorfor ha folk?
Grovfjord Mek. Verksted er Norges største produsent av arbeidsbåter i aluminium, og sysselsetter 130 mennesker – med stort, smått og underleverandører, som daglig leder sier det.
Det meste av kompetansen er innomhus i Grovfjord, og Meek-Hansen forteller at de har valgt samarbeid med Arktisk universitet over industrisamarbeid med giganter som Siemens og ABB.
– Vi ønsket å utvikle det selv.
Det ønsker han også for neste satsing.
– Neste skritt. Hvorfor ha folk i båten?
Regelverket stopper
Han ser for seg førerløse fartøy som gjør alt det forefallende røkterarbeidet ved merdene.
Selvgående fartøy skal få både styringssystemer, programmering og brukergrensesnitt fra dere egen elektronikkavdeling. Slike løsninger tror han uansett vil være på markedet allerede om tre til fire år.
– Det er ikke så mye som skal til. Men regelverket må på plass, i dag tillater det ikke førerløse fartøy.
Den første batteriarbeidsbåten har han omtalt som «tesla», og referanser til bilindustrien er ikke langt unna nå heller.
– Fungerer det i stor fart på landeveien, vil det fungere også på sjøen, i langt lavere hastigheter.
Partråling en første mulighet
Akkurat fiskeri er mer komplekst. Meek-Hansen tror at partrålingen rundt Island kan gi et første marked. Dette fisket foregår mellom to trålere, og uten konvensjonelle tråldører.
– Hvorfor skal du bruke to store, dyre trålere, når en av de kan være førerløst?
Daglig leder merker godt at det foregår et grønt skifte blant oppdretterne.
– For to år siden var interessen mer eller mindre fraværende.
Meek-Hansen mener at det haster, spesielt frem mot forbudet mot å produsere annet enn nullutslippsfartøy i 2025.
– I dag er det gulrøtter. I fremtiden er det bare pisk!
- Disse tre baner vei for elektrifisering i havbruk
- Forskeren er spent på hvordan ny regjering vil takle skiftet fra oljen til en grønn, global omstilling
- Troll systems skal levere vaskerobot til Egget
- Fiskeriene spiller stadig mindre rolle i bosetting og sysselsetting
- – Det er ikke noen religion at man skal bearbeide fisken i Norge
- Slik jobber hun for å få store og små til å samarbeide