Et industrielt konsortium ledet av Moen Verft, har med støtte fra Enova utviklet og prosjektert en 14,99 meter lang og ni meter bred katamaran - drevet av hydrogen, går det fram av en pressemelding onsdag.

Dersom Salmonor-styret i mai gjør en positiv investeringsbeslutning, vil byggingen av hydrogenfartøyet starte opp i 3. kvartal 2022. I så fall skal både fartøy og hydrogenproduksjonsanlegg være klare til å settes i drift 3. kvartal 2023, går det videre fram av meldingen.

Det nå byggeklare konseptet, som rommer en brenselscelle på 145 kW og har en lagringskapasitet på 120 kilo hydrogen fordelt på fire separate tanker. Båten har to elektriske framdriftsmotorer på 105 kW, en batteripakke på 276 kWt og er ellers utstyrt med 40 tonns kran. Utvikling og design er gjort i samarbeid mellom Moen Marin, Marin Design og Moen Verft. Båten skal bygges på verftets anlegg på Kolvereid i Nærøysund, opplyses det.

– I løpet av det ettårige utviklingsprosjektet er båten blitt større enn opprinnelig planlagt, med bakgrunn i ønsker fra oss og krav fra Sjøfartsdirektoratet. Vi er fornøyde med det byggeklare designet og har stor tro på at båten vil redusere våre drivstoffkostnader og fotavtrykket fra vår lakseproduksjon på Namdalskysten, uttaler teknisk leder hos Salmonor, Roger Eiternes, i meldingen.