Det opplyser det børsnoterte torskeoppdrettsselskapet i en melding torsdag.

— Vi er veldig fornøyde med å kjøpe en så god arbeidsbåt, som vil bidra til å gjøre flåten vår enda mer bærekraftig, sier administrerende direktør i Norcod, Rune Eriksen.

Grønn katamaran

Fartøytypen Nabcat 1475 Electric er Moen Marins er en katamaran i aluminium, som er nydesignet med litt lengre og mer hydrodynamisk skrog. Dette gir mindre vannmotstand og lengre elektrisk rekkevidde, mer dekksplass og full ståhøyde i hele motorrommet, vises det til i meldingen.

Båten er utstyrt med sidepropell og har en dieselgenerator som reserve.

Nabcat 1475 Electric

En lokalitetsbåt med elektrisk fremdriftssystem fra Moen Marin

Fremdriftssystemet har magnet-motorer med høy virkningsgrad, samt ladeinfrastruktur som leveres av det norske selskapet ZEM AS, som eies av Volvo Group.

Batteripakken fra ZEM er montert i et rustfritt stålkabinett som er IP67-sertifisert (støv- og vanntett).

Overleveres til Norcod i april 2022

Norcod AS er notert på Euronext Growth-børsen i Oslo, har hovedkontor i Trondheim. Selskapet har som ambisjon er å bli verdens første produsent av høykvalitets oppdrettstorsk i industriell skala.

Selskapet har to produksjonslokaliteter ved Frøya i Trøndelag og én i Meløy i Nordland.

Viktig milepæl

I august meldte Norcod i en børsmelding at selskapet etter fire års intensivt arbeid hadde nådd en viktig milepæl: kommersiell høsting av førsteklasses torsk oppdrettet i norsk farvann, og med det generert selskapets første salgsinntekter.

Storparten av de høstede partiene er solgt til priser som ligger godt over budsjett vises det til i meldingen. Høstingen skal etter planen pågå fram til februar.

Største eier i Norcod er det danske selskapet The Sirena Group, som er spesialister på globalt salg og markedsføring av nordatlantisk sjømat.