Det opplyser rederiet Sølvtrans i en pressemelding torsdag.

I forbindelse med dåpen legges det opp til åpent skip for de som ønsker å ta den nye båten i øyesyn.

Agnes Hofseth er gudmor på nybåten opplyser Aas Mek. Versted i pressemeldingen verftet har sendt ut i etterkant av Sølvtransmeldingen.

Brønnbåten er er spekket med utstyr og har en lastekapasitet på 3000 m³. Den er 76,96 m lang og 17,8 meter bred.

Sølvtrans opplyser i meldingen sin at dette er båt nummer to i en serie på syv brønnbåter som skal leveres fra Aas Mek. Verksted på Vestnes de kommende årene. Rederiet har hatt et langvarig samarbeid med verftet.

Sølvtrans skal ha til sammen syv nye brønnbåter fra Aas Mek. Foto: Illustrasjon Sølvtrans

Kan ses i Storfjorden til vanlig

– For Sølvtrans er også den lokale verdiskapingen vår virksomhet skaper svært viktig. Dette er en båt bygget på AAS mek. Verksted på Vestnes, utstyret om bord er levert av verdensledende lokale og regionale leverandører og båten vil være Nor flagget med norsk mannskap som i hovedsak bor i denne regionen, skriver kommunikasjonssjef Harald T. Nesvik i meldingen.

Den nye brønnbåten går rett inn i kontrakt med Hofseth Aqua, og blir dermed ofte å se i Storfjorden på Sunnmøre i tiden som kommer.

Sølvtrans
  • Verdens største brønnbåtrederi med en flåte på rundt 40 båter i inn- og utland. Etablert i 1986
  • Har rundt 650 ansatte, hvorav over 600 jobber på sjøen
  • Hovedkontor i Ålesund
  • Frakter levende laks, både settefisk og slaktefisk. Driver i tillegg med avlusning og andre operasjoner for lakseoppdrettere
  • Eies av gründerfamilien Halsebakk (15 prosent), et oppkjøpsfond forvaltet av Altin Capital Partners (82 prosent) samt tidligere Pareto-partner Anders Hvide (tre prosent)

I mars i år ble Sølvtrans-båten «Ronja Nærøysund» døpt i Rørvik.

Sølvtrans ventet totalt syv leveringer til dem i løpet av året. Av de syv brønnbåtene skal tre av dem ha en lastekapasitet på 3000 kubikkmeter, to av dem vil være på 4000 kubikkmeter, mens de to siste vil ha en lastekapasitet på 5000 kubikkmeter og 6000 kubikkmeter.

Har shelterdekk

Aas Mek Verksted opplyser at nybygget er av verftets eget design av type AAS 3002 ST. Det har som nevnt et brønnvolum på 3000 m³ fordelt på to fisketanker. Båten er spesielt tilpasset for transport av smolt med anløp av smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dyptgående fartøy.

Videre går det frem at båten er arrangert med system for null utslipp under lukket transport med overvåkning, rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filter system for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske og desinfisering anlegg, overvåkning, regulering og logging av vannparameter og system for ferskvanns behandling av fisken.

«Ronja Azul»

Hoved dimensjoner på fartøyet:

  • Lengde o.a.: 76,96 m
  • Bredde: 17,80 m
  • Dybde i riss: 5,90 m
  • Lasteromskap. : 3000 m³
  • Servicefart: 13 knop
  • For håndtering av lasteslanger og assistanse på merdene, er det montert fire Palfinger kraner på dekk.
  • I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoblet et Brunvoll Volda gear og propellanlegg.

I tillegg er brønnbåten designet med shelterdekk som skal gjøre det tryggere for mannskapet som ferdes på dekk i dårlig vær. Det gir samtidig mer plass for spesialutstyr under dekk.

Kaffebar

Om bord finnes det lugarer for 12 personer, alle med toalett og dusj. I tillegg til messe og bysse er det kaffebar ved arbeidsdekk, opplyser verftet i pressemeldingen. TV-stue og trimrom står også på listen over tilbud om bord.

Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåkning av alle system og fjernstyring av all last og fiskehåndtering, går det frem av meldingen.

Lasteromsvolumet gir en kapasitet på føring av rundt 450 tonn levende fisk.