Nå bestiller de ny brønnbåt

Mandag ble det kjent at de hadde kjøpt brønnbåten «Bjørg Pauline» – fredag varsler de bygging av ny brønnbåt.

Slik vil den nye brønnbåten til Aquaship / Intership ta seg ut.
Slik vil den nye brønnbåten til Aquaship / Intership ta seg ut.Foto: Illustrasjon: Salt Ship Design

Det går unna hos rederiet Aquaship / Intership. Ikke før har de kjøpt en brønnbåt – så bestiller rederiet en splitter ny brønnbåt.

– Denne båten blir et fantastisk tilskudd til det som allerede er en av verdens mest moderne flåter, uttaler administrerende direktør i Aquaship / Intership, Ole Peter Brandal, i en melding om nybygget fredag formiddag.

Ole Peter Brandal, administrerende direktør i Aquaship / Intership
Ole Peter Brandal, administrerende direktør i Aquaship / IntershipFoto: Intership/arkiv
Som kjent kjøpte rederiet brønnbåten MS «Bjørg Pauline» fra Nordlaks på mandag. Kjøpesum ble ikke opplys, men Nordlaks betalte rundt 450 millioner for fartøyet i 2021.

Hva nybygget vil koste rederiet går ikke fram av meldingen fredag, men ikke usannsynlig at det befinner seg i samme prisområde som båten i avsnittet over - eller dyrere.

På spørsmål fra Intrafish om prislapp, samt hvor og hvem den nye båten skal gå for, svarer rederiet følgende:

- Vi går ikke ut med verdien på kontrakten på nåværende tidspunkt. Vi kan heller ikke gå inn på hvor den skal gå nå.

Satser stort

Den nye brønnbåten er på 4000 m³, og blir den 41. båten til selskapet. Brønnbåten blir batteri-hybrid, med en betydelig batteripakke, og utstyres med et spesialdesignet omvendt osmose-system, går det fram av meldingen.

– Vi ser og hører hva kundene trenger, og satser på båter som dekker både dagens og morgendagens behov. Det stilles nye og stadig høyere krav til fiskehelse, fiskevelferd, miljø- og klimautslipp, sier Brandal i meldingen.

– Dette er viktige fremskritt og investeringer å ta nå. Skal vi levere best mulige tjenester til kundene våre i mange år fremover, må vi kutte utslipp raskere og bedre, legger han til.

Det er det norske selskapet Salt Ship Design som har designet den nye brønnbåten og selve byggingen vil skje ved det spanske verftet Zamakona i Bilbao. De har tidligere levert to brønnbåter til Intership / Aquaship går det fram av meldingen.

Vekststrategi

Ifølge rederiet er den nye brønnbåten den første som blir kontrahert i bransjen, siden selskapet sist kontraherte to båter i 2022, og satsingen skjer etter at Aquaship / Intership slo seg sammen i desember, og fikk inn American Industrial Partners (AIP) som største eier.

– Vi har en tydelig vekststrategi i Norge og internasjonalt. For oss er det både nødvendig og viktig å satse videre, for å levere det markedet trenger fremover. Da er vi avhengige av å investere i de beste båtene og den aller nyeste teknologien. Vi er svært glade for å ha eiere som gjør det mulig, uttaler Brandal i meldingen.

Aquaship / Intership har 700 ansatte, med virksomhet i Chile, Skottland, Irland, Canada og Norge. Selskapet har hovedkontorer i Kristiansund og på Hareid.

(Vilkår)
Publisert 28. juni 2024, kl. 09.44Oppdatert 28. juni 2024, kl. 10.34