Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

Sum driftsinntekter var 511 millioner kroner i perioden (418). Resultatet før skatt ble -21 millioner kroner i perioden (-48). Resultatet inkluderer inntekter fra tilknyttede selskaper på -0,4 millioner kroner (31).

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

Økningen i driftsinntekter skyldes i hovedsak høyere kapasitet i Frøy. Reduksjon i EBITDA skyldes økte drivstoffkostnader og vedlikeholdskostnader på to brønnbåter i Frøy i kvartalet, samt høyere kostnader i morselskapet, i hovedsak knyttet til de juridiske prosessene som har pågått i selskapet i år, skriver selskapet i sin kvartalsrapport.

NTS
  • Et børsnotert holdingselskap med hovedkontor i Rørvik, nord i Trøndelag.
  • Er hovedeier i det børsnoterte selskapet Frøy, som driver med servicebåter og brønnbåter (Norsk Fisketransport).
  • NTS var eneeier i lakseprodusenten Salmonor og hadde 68 prosent av Norway Royal Salmon (NRS), selskaper som nå er slått sammen med Salmar
  • Salmar eier over 50 prosent av NTS, mens Helge Gåsø er nest største aksjonær i selskapet
  • Salmar lyktes etter en lang maktkamp med å få kontroll over NTS

Hard kamp

Oppdrettsgründer Helge Gåsø fra Frøya utenfor Trondheim kjempet i vinter og vår en intens kamp om NTS, en kamp han tilslutt tapte da det ble klart at oppdrettsselskapet Salmar sikret seg kontroll med over halvparten av aksjene i NTS.

Siden ble det kjent at Gåsø, som selger lakseaksjene sine til Salmar, går inn med fem milliarder kroner i et nytt investeringsselskap sammen med blant annet Harry Bøe, Klaus Hatlebrekke og Roger Granheim. Investeringsselskapet har fått navnet Frøy Kapital, og skal investere i «kystnær verdiskaping».

Resultat for brønnbåtdriften

Virksomhetsområdet brønnbåt i NTS oppnådde driftsinntekter på kr 270 mill. i kvartalet (kr 195 mill.), og resultat før skatt på kr 16 mill. (kr 40 mill.) går det fram av kvartalsrapporten onsdag morgen.

Selskapene Fisketransport AS, Frøy Rederi AS og Norsk Fisketransport AS med døtre utgjør driftssegmentet.

Selskapet skriver at flere fartøy i bruk kontra samme periode i fjor, samt høyere viderefakturerte drivstoffkostnader forklarer økning i driftsinntektene. Reduksjonen i resultat kommer som følge av to uforutsette vedlikeholds opphold, samt høyere drivstoffkostnader.

Spotmarkedet var tregt i starten av kvartalet, men har gradvis tatt seg opp gjennom perioden. Virksomhetsområdet driftet til sammen 16 fartøy hvorav ett er innleid på bareboat-avtale. 13 av fartøyene har faste kontrakter ved periodeslutt opplyses det videre i rapporten.

Se også egen sak for Frøy på siden.