Det går frem av kvartalsrapporten til NTS som blant annet eier Midt-Norsk Havbruk og Norsk Fisketransport.

Konsernets samlede driftsinntekter i tredje kvartal 2019 var 410,5 millioner kroner, opp fra 383,2 millioner kroner samme periode i fjor. Dette ga et driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) på 135,5 millioner kroner mot 114,6 millioner kroner i samme periode i fjor.

Konsernets operasjonelle driftsresultat (EBIT) i tredje kvartal var 97,2 millioner kroner, opp fra 84,6 millioner kroner i samme periode i fjor.

Skyver slaktevolumer til 2020

Midt-Norsk Havbruk slaktet 5.326 tonn laks i kvartalet, en økning fra 3.781 tonn samme kvartal i fjor. Marginen per kg var 10,40 kroner. Omsetningen var på 266,2 millioner kroner, og oppdrettsdelen i Norge i NTS, som består av Midt-Norsk Havbruk, Osan Settefisk og MNH Rederi, bidro med et operasjonelt driftsresultat på 55,4 millioner kroner.

– Resultatet er preget av lav snittpris men høye volumer, og det har vært utfordringer knyttet til lus på enkelte lokaliteter, noe som har påvirket fortjenesten negativt, skriver NTS i kvartalsrapporten.

Slaktevolumet for 2019 er justert ned til 16.000 tonn. Planlagt slaktevolum i 2020 er 18 500 tonn.

– Det er nå bedre kontroll på utfordringene med lus, og deler av planlagt slaktevolum 2019 flyttes over til 2020, opplyser selskapet.

I juli 2019 kjøpte Bjørøya Holding seg inn i Osan Settefisk AS gjennom en kapitalforhøyelse. Midt-Norsk Havbruk eier etter transaksjonen 66 prosent i selskapet. Utvidelse av settefiskanlegget i Osan er under oppføring, og nytt anlegg tas i bruk høsten 2019.

Lite slakting på Island

Når det gjelder oppdrett på Island i selskapet Fiskeldi Austfjarda, var inntektene i tredje kvartal på 8 millioner kroner og det operasjonelle driftsresultatet på 2,6 millioner kroner.

– Virksomhetsområdet slaktet ikke vesentlige volumer i tredje kvartal, skriver NTS.

På Island er det er det hittil i år slaktet 3.082 tonn med gjennomsnittlig EBIT/kg på 5,83 kroner. Forventet slaktevolum i 2019 er 3.900 tonn. Planlagt slaktevolum i 2020 er 6.000 tonn.

Selskapet fikk i mars tillatelse til å øke produksjonsvolumet i Berufjordur og Faskrudsfjordur på Island til 20.800 tonn laks per år. De nye tillatelsene innebærer muligheten til å produsere inntil 12.000 tonn ordinær laks, samt 8.800 tonn steril laks, per år fordelt på disse to fjordene.

Får to nye brønnbåter neste år

Innen brønnbåt melder NTS om driftsinntekter på 149,9 millioner kroner i kvartalet, opp fra 122,2 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Selskapet driftet til sammen åtte fartøy hvorav et er innleid på bareboat-avtale. Alle fartøyene er i drift på faste kontrakter ved periodeslutt.

Norsk Fisketransport inngikk i april i år avtaler om bygging av to nye brønnbåter på 3.200 m³ med Havyard Ship Technology AS. Nybyggene har en samlet pris på om lag 700 millioner kroner, og blir søsterskip til «Steigen», «Namsos» og «Havtrans».

For ett av fartøyene utløser NFT opsjonen som ble inngått i forbindelse med kontrahering av en tilsvarende brønnbåt i juli 2018. For den andre brønnbåten er det inngått en enkeltstående byggeavtale, uten opsjoner.

Det tidligere kontraherte fartøyet leveres i mai 2020, mens de to siste kontraheringene vil leveres henholdsvis i desember 2020 og juni 2021.

I september inngikk NTS ASA og Fanøyskjæret AS avtale om salg av NTS ASA sin aksjepost på 23,05 prosent i det tilknyttede selskapet AQS Holding AS. Gevinst ved salg av aksjeposten er tatt inn som finansinntekt i NTS sitt regnskap for tredje kvartal.