Landbasertselskapet fortsetter å være i rute med byggingen av det landbaserte oppdrettsanlegget i Japan. 1. september rapporteres omtrent 67 prosent av anleggsarbeidene å være fullført. Første utsett er planlagt til oktober, med første slakting i midten av 2024.

Nyere valutaeffekter har økt den anslåtte investeringskostnaden med cirka 15 millioner kroner, mens det totale estimatet for prosjektkostnader har økt med ytterligere 55 millioner kroner til cirka 1.425 millioner kroner, som følge av økte kostander til fôr, elektrisitet og finansiering, samt valutaeffekter. Det er hittil investert 690 millioner kroner.

Proximar Seafood
  • Norsk selskap som skal bygge et landbasert lakseanlegg ved Oyama i Japan
  • Første fase skal ha en kapasitet på 5.300 tonn. RAS-anlegget leveres av israelske Aqua Maof. Investeringene er beregnet til rundt 915 millioner kroner.
  • Produksjonskostnad ventes til rundt 45 kroner kiloen i første fase, fallende til 40 kroner kiloen etter fullføring av fase 2
  • Joachim Nielsen er administrerende direktør

190 millioner kroner forfaller i oktober

Proximars totale gjenværende finansieringsbehov for Trinn I-produksjon er estimert til 735 millioner kroner, hvorav 190 millioner kroner forfaller i oktober i forbindelse med overtakelse og driftsstart. Det trengs ytterligere 110 millioner kroner for å sikre finansiering til utgangen av mars 2023, og dermed bringes det totale finansieringsbehovet til 300 millioner kroner.

Den konvertible obligasjonen er strukturert som en treårig underordnet konvertibel obligasjon med konverteringskurs på seks kroner per aksje og en kupong på syv prosent. Dersom selskapet gjør en emisjon på mer enn 50 millioner kroner, har obligasjonseierne rett til å konvertere til en lavere innløsing dersom kursen i en mulig emisjon settes lavere enn konverteringskursen på seks kroner.

Eksisterende nøkkelaksjonærer har indikert interesse for å delta, og har forhåndstegnet seg for mer enn 150 millioner kroner.

Mindre emisjon er aktuelt

I tillegg vil om lag 50 millioner kroner bli hentet inn gjennom å øke eksisterende gjeldsfinansiering fra JA Mitsui Leasing. Selskaper har med garantistene blitt enige om å forlenge løpetiden på gjelden til 31. mars 2024, med mulig forlengelse til utgangen av 2024.

Det gjenværende kapitalbehovet på 435 millioner kroner for å fullføre Trinn 1 forventes å bli løst gjennom en kombinasjon av langsiktig gjeld med japanske banker, og en mindre emisjon nærmere prosjektets ferdigstillelse.