Det melder en rekke chilenske og internasjonale medier torsdag, blant annet Maritime Bulletin og Soy Chile.

Ifølge Maritime Bulletin, hadde båten 200 tonn laks (rundt 40.000 individer) og rundt 66.000 liter drivstoff ombord da den sank. Nettsiden bemerker også at brønnbåten er helt ny, bygget i 2017. Den er på 2.494 dødvekttonn.

Skipet gikk på kontrakt for Chamanchaca.

nettsiden til Soy Chile kan du se flere bilder, samt en video av forliset.

Ifølge det nederlandske selskapet Redwise, ble skipet levert 9. september. Redwise besørget imidlertid kun transporten fra verftet i Kina til eierne i Chile. Det er CPT Empreasas Maritimas of Chile som eier båten.

Etter det IntraFish får opplyst, var båten nettopp ferdiglastet da den sank. Den kom fra anlegget Pilpilehue sør for Yal-kanalen, i kommunen Chonchi som ligger midt på landets nest største øy, Chiloé. Havnebyen på østsida av øya heter også Chonchi. Lakseanleggene ligger tett i området.

Kapteinen sendte umiddelbart ut nødsignal og meldte om hull i skroget og at båten tok inn ukontrollerbare mengder vann. Årsaken til forliset er ennå ikke klarlagt, men i media spekuleres det i at fartøyet kan ha slått hull i skroget mot et skjær eller berørt bunnen. Det nevnes også problemer med det elektriske anlegget.

Chilenske medier melder at Marinen la ut fra Chonchi havn med flere hurtiggående fartøyer for å redde mannskapet på elleve. Brønnbåten la seg over på sida og skal ha sunket raskt.

Man frykter oljelekkasje. Oljeberedskapen skal være på stedet med fire fartøyer fra marinen med 40 mannskaper om bord.

Miljøorganisasjonen Greenpeace advarer mot tilgrising av strender og andre miljøkonsekvenser av forliset.

Det vil bli holdt sjøforklaring.

Det lyktes ikke IntraFish å kontakte rederiets hovedkontor i Santiago på torsdag. Det var ennå tidlig på morgenen i Chile. Tidsforskjellen er fem timer. Men torsdag ettermiddag, norsk tid, svarte rederiet per e-post at de beklager at de ikke kan svare på spørsmål før etter sjøforklaringen.

Rederiet kan dateres tilbake til 1909, som et tysk selskap basert i den store havnebyen Valparaíso ved hovedstaden Santiago. Rederiet har vært gjennom flere prosesser med sammenslåinger og oppkjøp. Det driver i dag i flere land i Sør-Amerika. Flåten består av slepebåter, redningsfartøy, ferger og siden 2006 av arbeidsbåter for havbruk.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev.