– Vi er veldig fornøyd med å ha fått den overlevert. Jeg tror også særlig markedet er fornøyd med at den er kommet. Akkurat nå er det stor etterspørsel etter båt. Dette er en båt som er ment til å gå i fast oppdrag for Bremnes Seashore. Før den tid drar den nordover på oppdrag der – og så drar den sørover til Bømlo på nyåret, sier kommunikasjonssjef i Sølvtrans, Harald Tom Nesvik til IntraFish.

Det er Aas Mek. Verksted som har bygget båten som rett under 69,86 meter lang og 17,8 meter bred. Den får en lastekapasitet på 2500 kubikkmeter.

– På grunn av covid-19 har vi ingen stor dåp eller noe nå. Båten går rett i oppdrag i løpet av kvelden eller i morgen tidlig, sier Nesvik.

Bilde av «Ronja Christopher» på prøvetur ved verftet i oktober. Foto: Aas Mekaniske verksted

Smolt-båt

På nyåret skal Bremnes Seashore bruke båten til å bare frakte smolt.

– For å sikre smolten den aller beste starten i sjøfasen, ønsker vi å ha en dedikert smoltbåt, sa administrerende direktør i Bremnes Seashore, Einar Eide, til Tekfisk i vår. Her kan du høre podkast med Eide:

Nesvik opplyser om at båten er levert etter planen og at det ikke har vært forsinkelser.

Sølvtrans har mange båter i vente de neste årene, med hele syv båter i bestilling. De forventer å bygge nye båter hvert år helt frem til 2025.

– Neste år tar vi ut flere båter fra Myklebust Verft, blant annet. Vi jobber på høygir for å få ting ferdig og sørger for at båtene kommer ut når de skal. Det er alltid slik at man ser litt til Covid-situasjonen der ute, men foreløpig har Aas Mek. Verksted og Myklebust vært greit forskånet til nå.

Overlevering av «Ronja Christopher». Foto: Aas Mekaniske Verksted.

Lokal verdiskaping

– Vi har gjennom en årrekke samarbeidet tett med Aas Mek. Verksted for å utvikle fremtidens brønnbåter. Dette er et samarbeid vi er meget godt fornøyd med og ser frem til også å fortsette med i årene som kommer, slår daglig leder i Sølvtrans, Roger Halsebakk, fast i en pressemelding fredag, og legger til at rederiet er opptatt av å bidra til lokal verdiskaping og arbeidsplasser.

Roger Halsebakk Foto: Einar Lindbæk

- Dette oppnår vi gjennom å bruke lokale verft og underleverandører, sier Halsebakk.

Søsterskip

Den nye brønnbåten har en lastekapasitet på 2500 m 3.

Båten er søsterskip til bygg nr. 199 og 200 som ble levert til samme rederi i juli og desember i fjor. Dette er et design med lavt dypgående i forhold til lastekapasiteten, spesielt tilpasset for transport av smolt og postsmolt med anløp av smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dypgående, går det fram av den tekniske beskrivelsen i pressemeldingen.

Nybygget er designet med rederiets sirkulasjonsprinsipp med sideveis sirkulasjon i lasterommene spesielt beregnet på lukket transport.

Båten er spesielt arrangert for transport av smolt i åpent og lukket system samt transport av slaktefisk, behandling o.l. Båten er også utstyrt med filter og UV system for vannrensing for smolt transport, avlusing og behandling av alt utslipp til sjø.

Maskineri og lasterom

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll Volda gear og propellanlegg.

Strømproduksjon besørges av to stk CAT 3512 C hver på 1550 kW, samt et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 323 kW.

For best mulig manøvrering er det montert Brunvoll sidepropell forut og akter på 450 kW og 300 kW. Alle system, maskineri, overvåking o.l. fjernstyres og logges fra bro via automasjonsanlegg, opplyses det videre i meldingen.

Lasterommet er som nevnt på 2500 m 3 - fordelt på 2 rom med skyveskott og trengesystem. Dette gir en kapasitet på føring av 375 tonn med levende fisk.

Nybygget er designet for skånsom undertrykks lasting og overtrykk lossing til anlegg på land, til sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken, opplyses det.

Les også:

Sølvtrans vil bygge nye båter hvert år frem til 2025

Denne brønnbåten skal kun frakte smolt