Høysesongenefor kjøp av klippfisk i Brasil er påsken og julen.

- Men imellom disse viktige høytidene finner vi farsdagen. Dagen er langt viktigere iBrasil enn den er i Norge. Familien samles for å hedre far og vi ønsker åformidle at Bacalhau da Noruega er den perfekte retten å servere når dagen skalfeires, sier Norges sjømatråds markedsrådgiver Vasco Torrissen Duarte i enpressemelding.

Sjømatrådetsforbrukerundersøkelse i 2015 viser at 46 prosent av brasilianerne mener det erpassende eller veldig passende å servere bacalhau på farsdagen.

- Sjømatrådetønsker at brasilianerne skal spise mer klippfisk mellom de to store høytidene.Farsdagen er derfor en viktig dag for oss og i år har vi vært veldig synlige iutvalgte supermarkeder rundt om i Brasil. Grilling er populært på farsdagen ogvi jobber for at flere skal legge klippfisken på grillen, siermarkedsrådgiveren.

Duartereiser for tiden rundt i Brasil for å følge opp og kvalitetssikre Sjømatrådetsmarkedsarbeid i landet.

- Det eringen tvil om at norsk klippfisk er verdsatt i Brasil. Kundene jeg har snakketmed under oppholdet i Brasil sier at de velger norsk bacalhau fordi det er denoriginale bacalhauen, et ekte kvalitetsprodukt. Tilbakemeldingene vi har fåttfra promotørene i Brasil har i all hovedsak vært meget positive. Det gir ossmotivasjon til å satse videre i dette viktige markedet, sier Duarte.

Underkampanjen har Sjømatrådet arrangert utendørs grilling og prøvesmaking vedutvalgte supermarkeder i Rio de Janeiro, São Paulo, Brasília, Recife ogSalvador.

Det erhard kamp om klippfiskkundene i Brasil og til tross for at markedet blir størreog større har den norske klippfiskeksporten gått ned de siste årene.

- Det ersterk konkurranse i det brasilianske markedet, og vi opplever en liten nedgangi volum. Men grunnet høy pris er eksportverdien på samme nivå som i fjor.Brasil er det nest største eksportmarkedet for norsk klippfisk, kun slått avPortugal og eksporten har til nå i år vært på 464 millioner kroner, fortellerSilje Elde i Norges sjømatråd i pressemeldingen.