– Nofitech (Norwegian Fishfarming Technologies) har opplevd sterk vekst i 2017, i takt med den rivende utviklingen innen RAS i Norge og internasjonalt. Vi ser mange spennende muligheter fremover, og jobber stadig med ytterligere forbedringer i vårt modul-konsept, heter det i en pressemelding fra selskapene.

For å sikre at Nofitech også fremover leverer de mest kostnadseffektive og innovative RAS-løsningene, har selskapet valgt å styrke seg på eiersiden. Det norske aktive eierfondet Longship kommer inn som eiere i Nofitech, og vil arbeide målrettet sammen med selskapet og gründerne for å utvikle strategien videre.

Partner Bernt Østhus i Longship sier til IntraFish at de i utgangspunktet kjøpte 100 prosent av aksjene i Nofitech, og etablerte så et nytt holdingselskap der Nofitech- gründerne Geir Løvik og John Hestad har kjøpt 30 prosent av. Kjøpesummen er konfidensiell, men i det nye holdingselskapet er det skutt inn 90 millioner kroner i ny egenkapital som skal brukes til å utvikle selskapet videre.

– Planen er å skyte inn ytterligere et par hundre millioner kroner i forbindelse med oppkjøp av ytterligere selskaper til for å kunne bli en større leverandør med flere produkter. Vi er i sluttfasen av disse oppkjøpene, og gründerne i disse selskapene vil trolig også komme inn på eiersiden, men Longship vil være på rundt 70 prosent eierskap. Vi skal lage et selskap som leverer teknologi som leverer løsninger på de to store utfordringene oppdrettsbransjen står overfor, miljø og fiskehelse, sier Østhus.

Nofitech leverer systemer for resirkuleringsanlegg på land til smolt og postsmolt. I tillegg utvikler selskapet lukkede anlegg i sjø. Longship vurderte flere leverandører av RAS-anlegg før det ble investert i Nofitech.

– Den store fordelen med Nofitech er at selskapet leverer velprøvde industrielle løsninger som er repeterbare, og vi er derfor svært konkurransedyktige på pris og leveringstid. Det betyr at vi kan levere ferdige anlegg i løpet av 8–9 måneder fra spaden stikkes i jorden, med minimal tid for engineering, sier Østhus.

Nofitech passerte en omsetning i 2017 på 84 millioner kroner og har store vekstambisjoner i årene som kommer. Selskapet har nå seks heltidsansatte i administrasjonen, og prosjektteam gjennom sine partnere.

– Longship har den riktige kompetansen og en sammenfallende visjon med dagens eiere om hvordan selskapet skal utvikle seg og er derfor den riktige partneren for Nofitech på den videre reisen, sier Geir Løvik, daglig leder i Nofitech i pressemeldingen.

---

Hold deg oppdatert på hva som skjer i norsk og internasjonal oppdrettsnæring – følg oss på Facebook, Linkedin og Twitter, eller abonner på vårt daglige nyhetsbrev.