Eksportstatistikken viser at lakseoppdretterne har sendt ut rekordhøge volumer både i august og september.

– Eksporten er enorm. De siste tre ukene har vi sendt ut over 30.000 tonn laks i uka. I uke 35 nådde eksporten nesten 34.000 tonn. Det er usannsynlige volumer, sier handelsstatistikk-ansvarlig Jan Ståle Lauritzen i Norges sjømatråd til IntraFish.

Det er gått ut mer fisk enn i påskeuka, som pleier å være blant årets beste. Og volumene ut er nesten på høyde med juleeksporten. Det er lite som skiller.

Hele Lofotfisket på ei uke

Til sammenlikning går det nå like mye laks ut i uka som det fiskes skrei i hele lofotsesongen – som strekker seg over fire måneder.

– På denne tida av året har vi aldri eksportert mer laks, sier Jon Arne Grøttum til IntraFish. Han er direktør for havbruk i Sjømat Norge, som er landsforeningen for fiskeri og havbruk i NHO og Norges største sjømatorganisasjon. Foreningen representerer nesten 800 medlemsbedrifter.

– Enkelte av medlemmene våre melder at de bruker mer tid på å få tak i transport enn på å selge laks. Det er et voldsomt kjør. Utfordringene gjelder ikke bare lastebiler, men også traller og kjølecontainere. For øyeblikket er det tøft, sier viseadministrerende direktør Trond Davidsen i Sjømat Norge til IntraFish.

Han presiserer at utfordringen berører spesielt oppdrettsbedrifter i Nord-Norge, hvor mangelen på transport er den store snakkisen i bransjen.

Aldri før skjedd

Det er ikke bare volumene som er opp. Prisene gjør det også, samtidig, noe IntraFish meldte i begynnelsen av måneden.

– Jeg er forundret over at markedet tar unna. På disse volumene skulle markedet knekt litt mer, sier daglig leder Ole Kristian Kjellbakk i lakseeksportøren Fram Seafood i Bodø til IntraFish.

Han forteller at Fram aldri tidligere har måttet gi beskjed til oppdrettere at de som eksportør ikke har transport til fisken.

– Derimot har vi måttet takke ja til dårlige salg fordi kjøperne har stilt med egen transport.

Bør holde igjen

Ole Kristian Kjellbakk.

– Har dere bedt oppdrettsselskapene holde tilbake på slaktingen?

– Ja, vi har bedt om det, men de fleste stanger nå i taket med biomasse i forhold til hva myndighetene tillater dem å produsere. Det er ikke uvanlig at det er trøblete press på transporter om høsten, men jeg har aldri opplevd det så ille som nå. Spesielt er det manko på traller, særlig i Nord-Norge. Retningsbalansen er feil. Vi får ikke nok traller nordover, rett og slett fordi det går mer eksport ut enn inn.

Transportfloker

Fram Seafood har bestilt flere tomme traller nordover for å få ut fisken, men da blir det annen prissetting.

– I løpet av de siste to ukene har vi hatt til sammen 260.000 kroner i økte transportkostnader. Det er mye for oss. Pengene trekkes fra bunnlinja, rapporterer Kjellbakk.

Han melder om transportfloker også når det gjelder veiarbeid og togplaner.

– Det er veiarbeid på E6 nord for Fauske. Jeg har kjørt strekninga flere ganger i løpet av de siste ukene. Du får lyst til å skrike når du snegler deg gjennom tunneler i 20 kilometer i timen, sier Kjellbakk.

Gale tilstander

– Det er gale tilstander nå i nord, melder logistikk-koordinator Jan-Robert Røli-Gjervik i eksportselskapet Polar Quality i Bodø. Det er det eldste av i alt to frittstående lakseeksportører i Nord-Norge.

Jan-Robert Røli-Gjervik.

– Vi vet ikke hvor lenge dette vil pågå. Mengden gods sørover er større enn mengden gods andre veien. Transportmarkedet er sprengt. Tidligere fikk vi to-tre mailer om dagen fra utenlandske transportører som meldte at de hadde ledig kapasitet sørover. Nå får vi ingen slike e-poster. Vel, vi har fått tilbud fra danske transportører om faste kontrakter, men de er vanskelige å inngå siden vi ikke vet sikkert hvor mye last vi får fra uke til uke.

Røli-Gjervik melder at også togtransport er vanskelig fordi det pågår nødvendig vedlikehold og utbedringer av skinnegangen både på Nordlandsbanen sør for Bodø og på svensk side mellom Narvik og Oslo.

Tre ganger så lang tid

Mot normalt 20 timer beregner nå Polar Quality tre døgn mellom Fauske (Bodø) og Oslo.

– Hvis man laster en bil tirsdag på slakteriet Salten N950 på Sørarnøy utenfor Bodø, er containeren framme med toget i Oslo fredag kveld og først klar for videre transport lørdag. Vi sparer ett døgn hvis vi sender med bil, men bilene er ikke til å få tak i, sier han.

Jernbanen har meldt at de vil sette opp mer materiell, men det er usikkert når.

Kjempeproblem

Kommunikasjonssjef Lars Fredrik Martinussen i Nordlaks, som er én av de store lakseprodusentene i nord, bekrefter hva de to eksportørene sier.

Lars Fredrik Martinussen.

– Det er vanskelig å få tak i transporter. Og vi vet ikke helt årsakene, bortsett fra at det er høye volumer ut, sier han til IntraFish og presiserer at Nordlaks kun bruker norske transportører.

Andre oppdrettere som IntraFish har snakket med, er fortvilte.

– Vi har et kjempeproblem. Vi får ikke tak i traller. Togene står. Kina har stoppet opp. Du får ikke tak i containere; de er ikke lenger i sirkulasjon, forteller små eksportører i nord til IntraFish.

Forsiktig avdramatisering

Befrakter Kristian Myhren hos transportøren Nor-log i Tromsø avdramatiserer situasjonen noe. Konsernet er ett av Norges største innen varetransport og ett av de største på laks.

– På høsten når mesteparten av fisken skal ut, pleier det å være vrient å skaffe transporter, mens eksportørene ellers i året kan velge og vrake. Men jo, situasjonen denne høsten er mer ille enn til vanlig. Og det tror jeg ikke man får gjort noe med. Laksevolumene ut vil øke fram mot jul før de igjen vil falle fram mot sommeren, sier han til IntraFish.

Vogntog med sjømat. Foto: Nor-log Gruppen

– Hva er det mest manko på: biler, traller eller containere?

– Nå har vi for lite av alt, men det er jo ikke noen bombe. Høsten er vrien hvert eneste år. Men fisken kommer seg sørover likevel; det blir bare mer jobb enn normalt. Vi skal nok komme oss gjennom også denne høsten også.

– Du virker ikke fortvilt over situasjonen?

– Det varer ikke til lenger enn utpå nyåret, når alt er i orden igjen. Vi får se, sier Myhren.

Globalt problem

Dagens Næringsliv har publisert flere artikler om mangel på containere: «Det er forsinkelser ved verdens havner og kaos i de globale forsyningskjedene. Aktiviteten i verdenshandelen er tilbake på høyere nivåer enn før pandemien», meldte avisen ved månedsskiftet.

Også IntraFish har tidligere omtalt situasjonen rundt verdenshandelens flyt av containere. I februar meldte vi at shippingcontainere sto fast i feil del av verden, og det var sjømatselskapene som tok den største støyten av økte fraktekostnader.

Nedstengningen ved en av Kinas største containerhavner siden midten av august, etter det ble påvist koronasmitte hos noen få havnearbeidere, har ført til ringvirkninger til selskaper over hele verden.

Containerskip. Foto: Suez Canal Authority

DN viser til en rapport fra storbanken HSBC der det heter at den globale forsyningskjeden er blitt så skjør at en liten enkelthendelse lett kan føre til at følgene blir mangedoblet.

– Opphopningen og mangelen på container-kapasitet kan vare inn i fjerde kvartal eller til og med til midten av 2022. Hvis pandemien ikke lar seg bekjempe effektivt, kan overbelastningen ved havnene bli en ny normal, har direktør Hsieh Huey-Chuan hos Evergreen Marine uttalt. Det taiwanske selskapet er ett av verdens store på containertransport mellom kontinentene.

DN skriver at over halvparten av tyske storselskaper regner med at omfattende forstyrrelser i de globale forsyningskjedene vil fortsette inn i 2022.

___________________________________________________________________________________________________

Har du lyst til å lese flere nyheter fra sjømatbransjen? Prøv oss for 1 krone den første måneden