Hydrogrenbåten til 40 millioner står klar tidlig i 2024

Moen Marin bygger den aller første hydrogenbåten for havbruksnæringen. Den skal etter planen være i drift hos Salmar i starten av 2024.

Slik ser konsortiet for seg at arbeidsbåten bunkrer hydrogen ved et like nytt produksjonsanlegg på Kråkøya. Moen.
Slik ser konsortiet for seg at arbeidsbåten bunkrer hydrogen ved et like nytt produksjonsanlegg på Kråkøya. Moen.Foto: NTE og H2 Marine

Mange investeringer har blitt stanset etter grunnrenteskatten, men byggingen av verdens første hydrogenbåt for havbruk er godt i gang.

– Den har ikke blitt utsatt, vi er i gang med bygging og har snudd den og satt på styrehus nå. Så jobber vi med å godkjenne alle komponentene, forteller Mariell Ulla Toven, leder for forretningsutvikling (CBDO) i Moen Marin.

Og det er her ting blir komplisert. Båten skulle egentlig settes i drift rundt årsskiftet 2023/2024, men når man skal bygge den første hydrogenbåten i sitt slag så er ikke regelverket like rett fram som ved bygging av en vanlig arbeidsbåt.

Les også